23948sdkhjf

Två delar på norrländska nattågen

SJ får fortsatt förtroende att köra nattåg till och från Jämtland medan norska Vy tar över nattågstrafiken i övre Norrland.

SJ har ansvarat för motsvarande trafik från 8 september 2018 och det är glädjande att få fortsatt förtroende.

– Det är mycket tillfredsställande att vi kan fortsätta med de framgångsrika nattågen till och från Jämtland. Vi har inlett upprustningen av våra sov- och liggvagnar för att ytterligare öka komforten under resan, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.

Tågkompaniets första avtal var nattågstrafiken på övre Norrland. Nu, drygt tjugo år senare, har bolaget gjort det igen. Från 13 december 2020 är Vy, före detta Tågkompaniet, operatör för nattågen mellan Stockholm och Luleå/Narvik.

Jag är glad, och övertygad om att vi kan utveckla nattågstrafiken på ett bra sätt, säger Dag Lokrantz-Bernitz, vd för Vy.

Avtalet sträcker sig över fyra år med möjlighet till två års förlängning, och det är Trafikverket som är beställare. Det rör sig om mer än 500 000 resor per år; två nattåg t/r Stockholm-Narvik/Luleå samt dagtrafiken mellan Luleå och Narvik.

Vi valde att lägga anbud på nattågstrafiken av flera skäl. Dels är vi övertygade om att vi kan göra ett bra jobb med att utveckla trafiken ytterligare, dels är det en spännande trafik som går över stora delar av Sverige. Dessutom sluter vi cirkeln eftersom det var bolagets första trafikuppdrag, säger Dag Lokrantz-Bernitz.

Vy Tåg ska arbeta helhjärtat med utvecklingen av resandet på nattågen, både för affärsresande och turistresande, med extra fokus på turisttrafiken. Tågbolaget är redan i dag operatör för Norrlands regiontågtrafik, Norrtåg, och har därmed ett upparbetat nätverk och samarbete med lokala aktörer inom turistbranschen. Dessutom har Vy-koncernen ett affärsområde som bland annat arbetar med att paketera resor och utveckla tjänster som tar resenärerna från dörr till dörr på ett enkelt och miljövänligt sätt. 

Vår strategi är att behålla trafik och växa på den svenska marknaden. För fem dagar sedan fick vi besked om att vi får behålla Värmlandstrafiken i nio år. I dag vinner vi nattågstrafiken på övre Norrland. Det är ingen slump, utan det är många års kvalitetsarbete som nu ger utdelning, säger Dag Lokrantz-Bernitz.

När det gäller SJ så omfattar upphandlingen nattågstrafik Stockholm-Jämtland-Stockholm året runt. Trafiken bedrivs med SJs egna lok, liggvagnar och sovvagnar. SJ:s uppdrag innebär, förutom att bemanna och köra tågen, ansvar för fordonsunderhåll, depåverksamhet, planering och ledning av trafiken samt ersättningstrafik. Upphandlingen är en så kallad tjänstekoncession som innebär att SJ kommer att bedriva trafiken under eget varumärke, ansvara för biljettförsäljning och kundprogram. Precis som i dag kommer resenärer att kunna köpa biljetter och få trafikinformation genom SJs digitala kanaler, som ständigt utvecklas och förbättras ur kundperspektiv.

Sedan den kontinuerliga nattågstrafiken startade i september 2018 har SJ lyckats öka resandet markant. Trots det är Jämtland fortfarande en av de regioner i Sverige där de boende i stor utsträckning väljer flyg och bil för sina långväga resor.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.079