23948sdkhjf

Två delar på norrländska nattågen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

SJ får fortsatt förtroende att köra nattåg till och från Jämtland medan norska Vy tar över nattågstrafiken i övre Norrland.

SJ har ansvarat för motsvarande trafik från 8 september 2018 och det är glädjande att få fortsatt förtroende.

– Det är mycket tillfredsställande att vi kan fortsätta med de framgångsrika nattågen till och från Jämtland. Vi har inlett upprustningen av våra sov- och liggvagnar för att ytterligare öka komforten under resan, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.

Tågkompaniets första avtal var nattågstrafiken på övre Norrland. Nu, drygt tjugo år senare, har bolaget gjort det igen. Från 13 december 2020 är Vy, före detta Tågkompaniet, operatör för nattågen mellan Stockholm och Luleå/Narvik.

Jag är glad, och övertygad om att vi kan utveckla nattågstrafiken på ett bra sätt, säger Dag Lokrantz-Bernitz, vd för Vy.

Avtalet sträcker sig över fyra år med möjlighet till två års förlängning, och det är Trafikverket som är beställare. Det rör sig om mer än 500 000 resor per år; två nattåg t/r Stockholm-Narvik/Luleå samt dagtrafiken mellan Luleå och Narvik.

Vi valde att lägga anbud på nattågstrafiken av flera skäl. Dels är vi övertygade om att vi kan göra ett bra jobb med att utveckla trafiken ytterligare, dels är det en spännande trafik som går över stora delar av Sverige. Dessutom sluter vi cirkeln eftersom det var bolagets första trafikuppdrag, säger Dag Lokrantz-Bernitz.

Vy Tåg ska arbeta helhjärtat med utvecklingen av resandet på nattågen, både för affärsresande och turistresande, med extra fokus på turisttrafiken. Tågbolaget är redan i dag operatör för Norrlands regiontågtrafik, Norrtåg, och har därmed ett upparbetat nätverk och samarbete med lokala aktörer inom turistbranschen. Dessutom har Vy-koncernen ett affärsområde som bland annat arbetar med att paketera resor och utveckla tjänster som tar resenärerna från dörr till dörr på ett enkelt och miljövänligt sätt. 

Vår strategi är att behålla trafik och växa på den svenska marknaden. För fem dagar sedan fick vi besked om att vi får behålla Värmlandstrafiken i nio år. I dag vinner vi nattågstrafiken på övre Norrland. Det är ingen slump, utan det är många års kvalitetsarbete som nu ger utdelning, säger Dag Lokrantz-Bernitz.

När det gäller SJ så omfattar upphandlingen nattågstrafik Stockholm-Jämtland-Stockholm året runt. Trafiken bedrivs med SJs egna lok, liggvagnar och sovvagnar. SJ:s uppdrag innebär, förutom att bemanna och köra tågen, ansvar för fordonsunderhåll, depåverksamhet, planering och ledning av trafiken samt ersättningstrafik. Upphandlingen är en så kallad tjänstekoncession som innebär att SJ kommer att bedriva trafiken under eget varumärke, ansvara för biljettförsäljning och kundprogram. Precis som i dag kommer resenärer att kunna köpa biljetter och få trafikinformation genom SJs digitala kanaler, som ständigt utvecklas och förbättras ur kundperspektiv.

Sedan den kontinuerliga nattågstrafiken startade i september 2018 har SJ lyckats öka resandet markant. Trots det är Jämtland fortfarande en av de regioner i Sverige där de boende i stor utsträckning väljer flyg och bil för sina långväga resor.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

IRU skriver till Europeiska rådet om bussbranschens tuffa situation

Birka lägger ner för gott

Rederiet ger upp och kastar yxan i sjön efter 49 år.

Här blir det stora vägarbeten i sommar

Nobina tar hem Finlandskontrakt

Arbetsmiljöverket ifrågasatt

Rattfylla ökar mest i väst

Nyhetsbrev

Effektivare upphandlingsprocesser presenteras

Arkiv
Plus

Ledaren drar ifrån

Tunga Bussligan sackar i juni – men ledaren drar ifrån, det framgår av Bil Swedens statistik.

Bussbolaget ser åter ljuset

Svag juni för bussarna

SLPs fastighet blir bussgarage

Stena line: Superfärjorna är på gång

Klart: Finalisterna i Bussförar-SM 2020!

Nu är det klart - här presenteras de 16 finalisterna som kommer till Gillingebanan i Vallentuna 7 september, där avgörs Bussförar-SM 2020.

Chile beställer 555 svenska bussar

Bussföretagen sågar räddningsförslag

Nu fullföljs avvecklingen av Trelleborg-Sassnitz

Stena lines vd: "Ett mycket tråkigt besked".

Depån klar – spårvagnarna kommer senare

I dagarna invigdes den stora spårvagnsdepån i Lund – själva spårvagnarna levereras först om några veckor.

Trafikanalys: Kollektivresandet ökar

Citytunneln ökade inte pendlingen

Citytunneln i Malmö ökade inte pendlingen förutom i Hyllie - det visar ny forskning om mångmiljardsatsningen i Skåne.

Inga resor på Inlandsbanan i sommar

På grund av minskad efterfrågan ställs sommarens trafik in.

Lanseras i Göteborg

Nu finns det fler elsparkcyklar i Göteborg.

Upphandlingar för 100 miljarder stundar

Holländskt bolag tar över skånska gasmackar

De första stationerna övergår nu till holländsk flagg. Ytterligare 20 stationer är på gång att etableras, enligt köparna.

Mälartåg till Nyköping

Nöjesparkerna i akut kris

Elscootern ersätter kollektivtrafiken

SL återinför biljettkontroller

Tre väljer Transiro

Akut kris för Sommarland

MAN truck & bus får ny vd

Så många dog på majvägarna

Swedavia föreslås få 3,1 miljarder

Svensk kollektivtrafik kritiska mot FHMs nya råd

Tomt på Heathrow

DEBATT: Corona dödar hela vår bransch

Birkeland till Västtrafik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14