23948sdkhjf

Två delar på norrländska nattågen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

SJ får fortsatt förtroende att köra nattåg till och från Jämtland medan norska Vy tar över nattågstrafiken i övre Norrland.

SJ har ansvarat för motsvarande trafik från 8 september 2018 och det är glädjande att få fortsatt förtroende.

– Det är mycket tillfredsställande att vi kan fortsätta med de framgångsrika nattågen till och från Jämtland. Vi har inlett upprustningen av våra sov- och liggvagnar för att ytterligare öka komforten under resan, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.

Tågkompaniets första avtal var nattågstrafiken på övre Norrland. Nu, drygt tjugo år senare, har bolaget gjort det igen. Från 13 december 2020 är Vy, före detta Tågkompaniet, operatör för nattågen mellan Stockholm och Luleå/Narvik.

Jag är glad, och övertygad om att vi kan utveckla nattågstrafiken på ett bra sätt, säger Dag Lokrantz-Bernitz, vd för Vy.

Avtalet sträcker sig över fyra år med möjlighet till två års förlängning, och det är Trafikverket som är beställare. Det rör sig om mer än 500 000 resor per år; två nattåg t/r Stockholm-Narvik/Luleå samt dagtrafiken mellan Luleå och Narvik.

Vi valde att lägga anbud på nattågstrafiken av flera skäl. Dels är vi övertygade om att vi kan göra ett bra jobb med att utveckla trafiken ytterligare, dels är det en spännande trafik som går över stora delar av Sverige. Dessutom sluter vi cirkeln eftersom det var bolagets första trafikuppdrag, säger Dag Lokrantz-Bernitz.

Vy Tåg ska arbeta helhjärtat med utvecklingen av resandet på nattågen, både för affärsresande och turistresande, med extra fokus på turisttrafiken. Tågbolaget är redan i dag operatör för Norrlands regiontågtrafik, Norrtåg, och har därmed ett upparbetat nätverk och samarbete med lokala aktörer inom turistbranschen. Dessutom har Vy-koncernen ett affärsområde som bland annat arbetar med att paketera resor och utveckla tjänster som tar resenärerna från dörr till dörr på ett enkelt och miljövänligt sätt. 

Vår strategi är att behålla trafik och växa på den svenska marknaden. För fem dagar sedan fick vi besked om att vi får behålla Värmlandstrafiken i nio år. I dag vinner vi nattågstrafiken på övre Norrland. Det är ingen slump, utan det är många års kvalitetsarbete som nu ger utdelning, säger Dag Lokrantz-Bernitz.

När det gäller SJ så omfattar upphandlingen nattågstrafik Stockholm-Jämtland-Stockholm året runt. Trafiken bedrivs med SJs egna lok, liggvagnar och sovvagnar. SJ:s uppdrag innebär, förutom att bemanna och köra tågen, ansvar för fordonsunderhåll, depåverksamhet, planering och ledning av trafiken samt ersättningstrafik. Upphandlingen är en så kallad tjänstekoncession som innebär att SJ kommer att bedriva trafiken under eget varumärke, ansvara för biljettförsäljning och kundprogram. Precis som i dag kommer resenärer att kunna köpa biljetter och få trafikinformation genom SJs digitala kanaler, som ständigt utvecklas och förbättras ur kundperspektiv.

Sedan den kontinuerliga nattågstrafiken startade i september 2018 har SJ lyckats öka resandet markant. Trots det är Jämtland fortfarande en av de regioner i Sverige där de boende i stor utsträckning väljer flyg och bil för sina långväga resor.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Vann mångmiljonkontrakt för underhåll

"Kalla in turistbussarna"

Säkerställ att busstrafiken fungerar även om fler blir sjuka, tag hjälp av turistbussföretagen – det kräver den socialdemokratiske oppositionspolitikern Jens Sjöström i region Stockholm.

Viktig info om kör- och vilotider

Från och med onsdag nästa vecka slutar de tillfälliga reglerna om kör- och vilotider gälla, meddelar Transportstyrelsen. 

Bussförar-SM 2020 har startat!

Bussförar-SM 2020 har startat – det är nu dags för alla bussförare att anmäla deltagande i uttagningstävlingen, bara då finns chans att nå finalen i september.

Stena lägger ner färjelinje

Norwegian ansöker om rekonstruktion

Nyhetsbrev

Eurowings läggs ner

Arkiv

Spårvägsuppdrag i Helsingfors

Nytt grepp för serviceresor

SL pausar biljettkontrollerna

Tillfälligt logotypbyte

Taxiförbundet: Inför Rut-taxi efter krisen

Svebio kräver långsiktighet

Skyldiga två miljarder!

BusWorld tar upp coronakrisen

BusWorld arrangerar ett webbinarium om bussbranschens globala utmaningar i coronakrisens spår 9 april - Anna Grönlund medverkar som representant för den svenska branschen.

Transportföretagen: ”Bra men otillräckligt”

Trafikplikt för inrikesflyg

Fortsatt förtroende i Täby

Tack, regeringen!

Grell: ”Betala inte tillbaka!”

Researrangörer och resebyråer är nu Svarte-Petter i coronakrisen – Göran Grell, RK Travel Group ger tuffa råd som branschens alla aktörer måste följa för att överleva.

Norwegian störtdyker

Ett år till för biodiesel i sikte

Regeringen har ansökt till EU-kommissionen om fortsatt skattebefrielse även för flytande biodrivmedel såsom HVO och RME.

1

”Kontantstöd till företagen!”

Sandrup tar över Svebio

Bra stöd till danska buss- och taxibolag

Nytt hopp för biogas

Rekord i varsel

Konkurserna skenar

SKR stöder bussföretagen

Samtrans och Best transport inleder samarbete

Malmö-Köpenhamn – en liten ljusning

Ny vd på Furuvik

Stängt hos svenska busstillverkarna

Varslar hela personalen

Hotellen dyker – camping lyfter

Scania skänker 11 500 masker till sjukhus

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.096