23948sdkhjf

Två delar på norrländska nattågen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

SJ får fortsatt förtroende att köra nattåg till och från Jämtland medan norska Vy tar över nattågstrafiken i övre Norrland.

SJ har ansvarat för motsvarande trafik från 8 september 2018 och det är glädjande att få fortsatt förtroende.

– Det är mycket tillfredsställande att vi kan fortsätta med de framgångsrika nattågen till och från Jämtland. Vi har inlett upprustningen av våra sov- och liggvagnar för att ytterligare öka komforten under resan, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.

Tågkompaniets första avtal var nattågstrafiken på övre Norrland. Nu, drygt tjugo år senare, har bolaget gjort det igen. Från 13 december 2020 är Vy, före detta Tågkompaniet, operatör för nattågen mellan Stockholm och Luleå/Narvik.

Jag är glad, och övertygad om att vi kan utveckla nattågstrafiken på ett bra sätt, säger Dag Lokrantz-Bernitz, vd för Vy.

Avtalet sträcker sig över fyra år med möjlighet till två års förlängning, och det är Trafikverket som är beställare. Det rör sig om mer än 500 000 resor per år; två nattåg t/r Stockholm-Narvik/Luleå samt dagtrafiken mellan Luleå och Narvik.

Vi valde att lägga anbud på nattågstrafiken av flera skäl. Dels är vi övertygade om att vi kan göra ett bra jobb med att utveckla trafiken ytterligare, dels är det en spännande trafik som går över stora delar av Sverige. Dessutom sluter vi cirkeln eftersom det var bolagets första trafikuppdrag, säger Dag Lokrantz-Bernitz.

Vy Tåg ska arbeta helhjärtat med utvecklingen av resandet på nattågen, både för affärsresande och turistresande, med extra fokus på turisttrafiken. Tågbolaget är redan i dag operatör för Norrlands regiontågtrafik, Norrtåg, och har därmed ett upparbetat nätverk och samarbete med lokala aktörer inom turistbranschen. Dessutom har Vy-koncernen ett affärsområde som bland annat arbetar med att paketera resor och utveckla tjänster som tar resenärerna från dörr till dörr på ett enkelt och miljövänligt sätt. 

Vår strategi är att behålla trafik och växa på den svenska marknaden. För fem dagar sedan fick vi besked om att vi får behålla Värmlandstrafiken i nio år. I dag vinner vi nattågstrafiken på övre Norrland. Det är ingen slump, utan det är många års kvalitetsarbete som nu ger utdelning, säger Dag Lokrantz-Bernitz.

När det gäller SJ så omfattar upphandlingen nattågstrafik Stockholm-Jämtland-Stockholm året runt. Trafiken bedrivs med SJs egna lok, liggvagnar och sovvagnar. SJ:s uppdrag innebär, förutom att bemanna och köra tågen, ansvar för fordonsunderhåll, depåverksamhet, planering och ledning av trafiken samt ersättningstrafik. Upphandlingen är en så kallad tjänstekoncession som innebär att SJ kommer att bedriva trafiken under eget varumärke, ansvara för biljettförsäljning och kundprogram. Precis som i dag kommer resenärer att kunna köpa biljetter och få trafikinformation genom SJs digitala kanaler, som ständigt utvecklas och förbättras ur kundperspektiv.

Sedan den kontinuerliga nattågstrafiken startade i september 2018 har SJ lyckats öka resandet markant. Trots det är Jämtland fortfarande en av de regioner i Sverige där de boende i stor utsträckning väljer flyg och bil för sina långväga resor.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mångmiljonavtal i Jönköping

Ryggsäck ska locka turister

Volvo lanserar helt ny dubbeldäckare

Nu rullar Volvo 9700 DD, en helt ny dubbeldäckare för turist- och beställningstrafik – rt-forum har provkört bussen.

Premiär för hållbar diesel

Turisterna lagar korallerna

Det här tåget är riktigt grönt

Nyhetsbrev

TURBO-gruppen på Busstorget

Sveriges Bussföretags experter på turist- och beställningstrafik, TURBO-gruppen, är med på Busstorget 16-17 april på Aronsborg i Bålsta.

Arkiv
1

Hittade framgångsrikaste kollektivtrafiken

Jamil Khan, Lunds universitet, har hittat de svenska regioner som är bäst på kollektivtrafik - 13 maj kommer han till Kollektivtrafikdagen för att berätta om hur de burit sig åt.

Hon blev Klassens hjälte!

Nytt elektriskt bussamarbete

1

Bussen kommer inte fram!

En förarglig miss i stadsplaneringen gjordes i Tollare öster om Stockholm, där kommer bussen inte fram i det nybyggda området rapporterar Mitt i Nacka.

Kör vidare för 450 miljoner kronor

Nytt budgethotell lanseras

Mångmiljonaffär gick till Alstom

Klagomål på resor ökar

Klart med skånska ersättningstrafiken

Elflygspremiär i höst

Färre dog i januaritrafiken

Nya djärva planer för Flixbus 2020

Tuna Trafik fick nya ägare

Ännu en tågoperatör siktar på Norrland

Fem snabba frågor...

...till Peter Örn som kommer att vara moderator på Kollektivtrafikdagen 13 maj i år, ett av årets viktigaste branschmöten.

Volvos nya buss provkörd!

Transportstyrelsen på Busstorget

Transportstyrelsen möter bussresebranschen på Busstorget 2020 – det är en av många intressanta programpunkter på Aronsborg 16-17 april.

Skarpa förslag om biodrivmedel

Nyrekryterad till Taxiförbundet

Uppstickare in i finrummet

Bäst på brottsförebyggande

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Trädens nyår i Israel

Tillbaka i Sverige

Nordiskt möte om klimatsmart turism

Brexit stoppar inte bussresan - ännu

Färre åkte buss i Halland 2019

Mönstrar på Rosella

Skånetrafiken summerar 2019

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.095