23948sdkhjf

Dialogmiss bakom busstoppet i Nacka

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nyligen rapporterade media om planeringsmissen i Nacka där gatorna i nybyggda Tollare blev för trånga för bussarna – Stockholmspolitikerna och bussbranschen har olika uppfattningar om varför det kunde bli så fel.

Två miljöpartistiska toppolitiker i Region Stockholm och i Stockholms stad var på plats vid en miniseminarium om hur framkomligheten för bussen ska öka: Tomas Eriksson, miljö- och kollektivtrafikregionråd Region Stockholm och Thomas Karlsson, borgarrådssekreterare under Daniel Helldén i Stockholms stad. De hade sällskap av Sveriges Bussföretags Anna Grönlund i en kort paneldebatt.

Hur kunde det gå så tokigt i Tollare som är helt nybyggt?

– Jag kan inte säga något om det specifika fallet på platsen, men däremot vet jag mycket väl att vi har den här typen av problem som uppkommer då och då, säger Tomas Eriksson. Han fortsätter:

– Jag skulle kunna nämna tre, fyra, fem exempel där olika förändringar som genomförts av gatuutrymmet senare visar sig fungera jättedåligt.

Läs vad rt-forum skrev om Tollare-fadäsen HÄR!

Thomas Karlsson avstår med all rätt att förklara eftersom han inte ansvarar för Nacka kommun där Tollare ligger, men Tomas Eriksson som är ansvarig för kollektivtrafiken i hela Region Stockholm vare sig kan eller vill runda frågan men väljer faktiskt att lyfta en miss inne i Stockholms stads område:

Kan du ta upp ett av de där andra exemplen på stadsplaneringsmissar du har?

– Det absolut tydligaste exemplet som vi haft att brottas med är busstrafikeringen fram till Bromma sjukhus. Vi lyckades inte få till en vändplats där så bussen kan inte komma runt som det var tänkt, det har det blivit mycket diskussioner om vilket jag verkligen förstår.

Att det blir så här beror på missar i planeringsaretet, enligt Tomas Eriksson. Den mänskliga faktorn helt enkelt där någon räknat fel eller fått fel information.

Hur kan den här typen av misstag undvikas i framtiden?

– Där vill jag understryka att det är mycket viktigt att ha en dialog med våra medlemsföretag, säger Anna Grönlund. Hon fortsätter:

– Våra medlemsföretag vittnar om att de möter en stora svårigheter att få till stånd en sådan dialog på många håll runt om i Sverige. De blir inte tillfrågade att vara med och diskutera olika typer av åtgärder och ingrepp i stadsplaneringen och gatuutrymme.

– Efter en tid kommer stadsplanerarna på att de borde ha en dialog med dem som ska köra busstrafiken, men då är risken stor att den dialogen kommer alleles för sent. Synd, eftersom en stor kunskap om hur man optimerar busstrafiken redan finns hos bussföretagen, men den tar man sällan tillvara på i planeringsarbetet. Det är verkligen en utmaning att lyssna på den kuskap som finns hos bussföretagen.

I värsta fall leder den här bristen på dialog och samverkan till att bussen inte kan vända vid ett sjukhus eller helt enkelt inte kommer fram i ett helt nybyggd område för att gatan blev för trång.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (2)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Ett år till för biodiesel i sikte

Regeringen har ansökt till EU-kommissionen om fortsatt skattebefrielse även för flytande biodrivmedel såsom HVO och RME.

”Kontantstöd till företagen!”

Sandrup tar över Svebio

Viking line fortsätter med enbart godsfrakt

Trafikuppehållet för persontransporter förlängs till 13 maj, medan gods fraktas som vanligt.

Kämpar i coronakrisen

Resemakar´n i Väst är en av många bussföretag som hamnat i djup kris – och det enda som uppmärksammats av Dagens Nyheter som besökt företaget i Vänersborg.

Bra stöd till danska buss- och taxibolag

Nyhetsbrev

Roslagsbanan kör vidare

Arkiv

Nytt hopp för biogas

Almedalsveckan ställs in

Det blir ingen Almedalsvecka i år, på grund av coronaviruset.

”Regeringsstödet måste nå bussföretagen”

2

Ministern läxade upp RKM:erna

SRF: ”Rädda jobben med statsfinansierad fond!”

Färre Tåg i Bergslagen

Välkomnar korttidspermitteringar

Plus

Ny ledning i Tunga Bussligan

Nu är det svenskt i toppen av Tunga Bussligan 2020 - det visar Bil Swedens senaste statistik.

Svag mars för bussarna

Flexiblare skatteåterbetalning, tack!

Flexiblare återbetalning av skatt för avställda fordon krävs i coronakrisens spår – det anser Transportföretagen.

Kollektivtrafikens kontrollanter får mer jobb

Resandet med kollektivtrafiken minskar i hela Sverige – men biljettkontrollanterna har fått mer att göra, nu får de både förstärkning, ny skyddsutrustning och nya arbetsuppgifter.

Rekord i varsel

Nytt hopp för bussföretagen

Finansutskottet föreslår nya regler som bland annat innebär att bussföretag som kör upphandlad kollektivtrafik också kan få stöd – och de nya reglerna kan införas rekordsnabbt.

Konkurserna skenar

Allt fler busskonkurser

Långsiktig satsning på kompetensförsörjning

SKR stöder bussföretagen

Samtrans och Best transport inleder samarbete

Malmö-Köpenhamn – en liten ljusning

Ny vd på Furuvik

Stängt hos svenska busstillverkarna

Varslar hela personalen

Hotellen dyker – camping lyfter

Scania skänker 11 500 masker till sjukhus

Ännu färre tåg för SJ

Sågar nya krispaketet

Transportföretagen: ”Krispaketet saknar kontantstöd”

Skånetrafiken sänkt av coronakrisen

Coronakrisen: DackeBuss läggs ner

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.516