23948sdkhjf

Dialogmiss bakom busstoppet i Nacka

Nyligen rapporterade media om planeringsmissen i Nacka där gatorna i nybyggda Tollare blev för trånga för bussarna – Stockholmspolitikerna och bussbranschen har olika uppfattningar om varför det kunde bli så fel.

Två miljöpartistiska toppolitiker i Region Stockholm och i Stockholms stad var på plats vid en miniseminarium om hur framkomligheten för bussen ska öka: Tomas Eriksson, miljö- och kollektivtrafikregionråd Region Stockholm och Thomas Karlsson, borgarrådssekreterare under Daniel Helldén i Stockholms stad. De hade sällskap av Sveriges Bussföretags Anna Grönlund i en kort paneldebatt.

Hur kunde det gå så tokigt i Tollare som är helt nybyggt?

– Jag kan inte säga något om det specifika fallet på platsen, men däremot vet jag mycket väl att vi har den här typen av problem som uppkommer då och då, säger Tomas Eriksson. Han fortsätter:

– Jag skulle kunna nämna tre, fyra, fem exempel där olika förändringar som genomförts av gatuutrymmet senare visar sig fungera jättedåligt.

Läs vad rt-forum skrev om Tollare-fadäsen HÄR!

Thomas Karlsson avstår med all rätt att förklara eftersom han inte ansvarar för Nacka kommun där Tollare ligger, men Tomas Eriksson som är ansvarig för kollektivtrafiken i hela Region Stockholm vare sig kan eller vill runda frågan men väljer faktiskt att lyfta en miss inne i Stockholms stads område:

Kan du ta upp ett av de där andra exemplen på stadsplaneringsmissar du har?

– Det absolut tydligaste exemplet som vi haft att brottas med är busstrafikeringen fram till Bromma sjukhus. Vi lyckades inte få till en vändplats där så bussen kan inte komma runt som det var tänkt, det har det blivit mycket diskussioner om vilket jag verkligen förstår.

Att det blir så här beror på missar i planeringsaretet, enligt Tomas Eriksson. Den mänskliga faktorn helt enkelt där någon räknat fel eller fått fel information.

Hur kan den här typen av misstag undvikas i framtiden?

– Där vill jag understryka att det är mycket viktigt att ha en dialog med våra medlemsföretag, säger Anna Grönlund. Hon fortsätter:

– Våra medlemsföretag vittnar om att de möter en stora svårigheter att få till stånd en sådan dialog på många håll runt om i Sverige. De blir inte tillfrågade att vara med och diskutera olika typer av åtgärder och ingrepp i stadsplaneringen och gatuutrymme.

– Efter en tid kommer stadsplanerarna på att de borde ha en dialog med dem som ska köra busstrafiken, men då är risken stor att den dialogen kommer alleles för sent. Synd, eftersom en stor kunskap om hur man optimerar busstrafiken redan finns hos bussföretagen, men den tar man sällan tillvara på i planeringsarbetet. Det är verkligen en utmaning att lyssna på den kuskap som finns hos bussföretagen.

I värsta fall leder den här bristen på dialog och samverkan till att bussen inte kan vända vid ett sjukhus eller helt enkelt inte kommer fram i ett helt nybyggd område för att gatan blev för trång.

Kommentera en artikel (2)
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.109