23948sdkhjf

Elvägar är lönsamma för tung trafik

| Av Nella Bergström | Tipsa redaktionen

VTI, Statens väg och transportforskningsinstitut, har analyserat för- och nackdelarna med elvägar för tung traik, och kommit fram till att de både skulle vara lönsamma och minska utsläppen.

Forskare från VTI har analyserat förutsättningarna för att uppnå företagsekonomisk och samhällsekonomisk lönsamhet vid investeringar i elvägar avsedda för tung trafik, framför allt lastbilar även om det också skulle kunna tillämpas för exempelvis BRT-bussar i expresstrafik. 

Läs också: Bredare för bussen

Tre alternativa elvägsnät studerades och samtliga alternativ är samhällsekonomiskt lönsamma. Det största elvägsnätet, som omfattar Stockholm–Malmö, Malmö–Göteborg och Göteborg–Jönköping, minskar utsläppen på sikt med ca 1,2 miljoner ton. Det motsvarar en tredjedel av dagens utsläpp från alla tunga lastbilar i Sverige, enligt ett pressmeddelande från VTI.

Elektrifiering framstår som den viktigaste åtgärden för att minska vägtrafikens utsläpp. För tunga lastbilar i fjärrtrafik är räckvidden med batteridrift otillräcklig varför kontinuerlig tillförsel av el från en kontaktledning är ett alternativ. Men eftersom teknikutvecklingen på sikt kan leda till att det blir billigare för åkerierna att använda batteridrift även på långa sträckor är investeringar i elvägar förenade med viss risk.

– Vi ser att stora delar av utbyggnaden skulle kunna finansieras genom brukaravgifter, som därmed skulle kunna ägas och drivas av en privat operatör. Av flera skäl bedömer vi ändå att det är bättre att staten tar på sig huvudmannaskapet för elvägarna. Därigenom undviker man drifts- och underhållsproblem som kan uppkomma om två skilda aktörer ska dela på ansvaret för väg och kontaktledning, säger Maria Börjesson, professor vid VTI.

I studien, som har finansierats av Trafikverket, undersöktes tre utbyggnadsalternativ:

  1. E4 mellan Stockholm och Norrköping (16 mil).
  2. E4 mellan Malmö och Stockholm (60 mil).
  3. En större utbyggnad där också E6 mellan Skåne och Göteborg ingår liksom RV 40 mellan Göteborg och Jönköping (86 mil). Investeringen för alternativ tre bedöms till cirka 30 miljarder kronor.

Samtliga alternativ är samhällsekonomiskt lönsamma om minskade koldioxidutsläpp värderas till 1,14 kronor per kilo (= dagens koldioxidskatt) och mycket lönsamma om priset på koldioxid sätts högre än så.

Mer om: elväg | Trafikverket | VTI
Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Vann IT-upphandling till VL

Vätgastågen är här

Efter omfattande tester ersätter vätgaståg dieseldrivna lok i Tyskland. "Vätgashistoria har skrivits".

Stor bussorder till Bryssel

Tar över SL

Överklagar jätteupphandling

Rederi varslar 450 ombordanställda

Nyhetsbrev

Ny ledare i Bussförar-SM

18 maj noterades 267 anmälda till Bussförar-SM 2020 vilket är klart fler än samma tid förra året - och nu har det blivit skifte på toppen.

Arkiv

Taxikonkurserna fortsätter

Miljardsatsning på väg och järnväg

Rolfs betalar tillbaka

Hon tar över Transdev Sverige

Inlandsbanan fjärrbevakar tågen

Fortsatt nattrafik till Norrland

Resandet ökar igen

Nu börjar svenskarna röra på sig igen – det visar en analys som gjorts av Telia.

Öppnar på glänt

Öppet brev till EU om kollektivtrafiken

Upphandling avbryts

Fortsatt tapp för Skånetrafiken

Coronakrisen sänker trafiken

Ny vd på Nya Gotlandsflyget

Toppchef lämnar Scania för Daimler

Mångmiljardupphandling avgjord i Stockholm

Det blir Transdev som ska köra Roslagsbanan och busstrafiken i norra region Stockholm – kontraktet är värt många miljarder kronor.

Många nya taxikonkurser

Ny seger för järnvägsaktör

Fel om Connect Bus

Sibyllas burgare körs ut med taxi

Bra - men mer kan behövs

Nästan flygfritt under april

SRF: ”Dubbelsmäll för resebranschen”

Stor branschmässa inställd

Busstrafiken på Ven säkrad

Många struntar i fartgränserna

Morgonfylla vanligast

69 000 varslade varav många inom transportbranschen

Gott hopp för Göta kanal

Extrapengarna från staten räcker inte

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125