23948sdkhjf

Elvägar är lönsamma för tung trafik

| Av Nella Bergström | Tipsa redaktionen

VTI, Statens väg och transportforskningsinstitut, har analyserat för- och nackdelarna med elvägar för tung traik, och kommit fram till att de både skulle vara lönsamma och minska utsläppen.

Forskare från VTI har analyserat förutsättningarna för att uppnå företagsekonomisk och samhällsekonomisk lönsamhet vid investeringar i elvägar avsedda för tung trafik, framför allt lastbilar även om det också skulle kunna tillämpas för exempelvis BRT-bussar i expresstrafik. 

Läs också: Snart fattas beslut om Kirunas nya järnvägsstation

Tre alternativa elvägsnät studerades och samtliga alternativ är samhällsekonomiskt lönsamma. Det största elvägsnätet, som omfattar Stockholm–Malmö, Malmö–Göteborg och Göteborg–Jönköping, minskar utsläppen på sikt med ca 1,2 miljoner ton. Det motsvarar en tredjedel av dagens utsläpp från alla tunga lastbilar i Sverige, enligt ett pressmeddelande från VTI.

Elektrifiering framstår som den viktigaste åtgärden för att minska vägtrafikens utsläpp. För tunga lastbilar i fjärrtrafik är räckvidden med batteridrift otillräcklig varför kontinuerlig tillförsel av el från en kontaktledning är ett alternativ. Men eftersom teknikutvecklingen på sikt kan leda till att det blir billigare för åkerierna att använda batteridrift även på långa sträckor är investeringar i elvägar förenade med viss risk.

– Vi ser att stora delar av utbyggnaden skulle kunna finansieras genom brukaravgifter, som därmed skulle kunna ägas och drivas av en privat operatör. Av flera skäl bedömer vi ändå att det är bättre att staten tar på sig huvudmannaskapet för elvägarna. Därigenom undviker man drifts- och underhållsproblem som kan uppkomma om två skilda aktörer ska dela på ansvaret för väg och kontaktledning, säger Maria Börjesson, professor vid VTI.

I studien, som har finansierats av Trafikverket, undersöktes tre utbyggnadsalternativ:

  1. E4 mellan Stockholm och Norrköping (16 mil).
  2. E4 mellan Malmö och Stockholm (60 mil).
  3. En större utbyggnad där också E6 mellan Skåne och Göteborg ingår liksom RV 40 mellan Göteborg och Jönköping (86 mil). Investeringen för alternativ tre bedöms till cirka 30 miljarder kronor.

Samtliga alternativ är samhällsekonomiskt lönsamma om minskade koldioxidutsläpp värderas till 1,14 kronor per kilo (= dagens koldioxidskatt) och mycket lönsamma om priset på koldioxid sätts högre än så.

Mer om: elväg | Trafikverket | VTI
Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Stängt hos svenska busstillverkarna

Skansen nära konkurs

Varslar hela personalen

”Stödupphandla – rädda transportsektorn!”

Hotellen dyker – camping lyfter

Scania skänker 11 500 masker till sjukhus

Nyhetsbrev

Kör igång gratistrafik i Stockholm

Arkiv

Ännu färre tåg för SJ

Sågar nya krispaketet

Hybricon blir bussåterförsäljare

Transportföretagen: ”Krispaketet saknar kontantstöd”

Nytt krispaket ska rädda småföretagen

På en presskonferens 25 mars lovade regeringen att nu göra något också för småföretagen – det nya krispaketet är på totalt 40 miljarder kronor.

Skånetrafiken sänkt av coronakrisen

Ny stororder för Alstom

Coronakrisen: DackeBuss läggs ner

Dubbdäcken får sitta kvar två veckor längre

Transportstyrelsen har beslutat om ett generellt undantag från reglerna om dubbdäck, för att underlätta för olika branscher i nuläget.

Nytt hopp för familjeföretag

Regeringen svarar på sågning av höghastighetståg

Malmös mest trafikerade bussgata byggs om

Färre spårvagnar i Göteborg

Region räddar sina taxibolag

"Småföretagen lämnas i sticket"

Regeringens stödpaket går till storföretagen - men i andra länder görs stora insatser för att rädda småföretagen, det anser Sten Lindgren, Småföretagarnas Riksförbund.

En riktig sur ölnyhet

Mikrobryggeriet Sankt Eriks har lanserat Rabarber Sur – ett öl som liknar öltypen berliner weisse och verkligen gör skäl för sitt namn.

Snart fattas beslut om Kirunas nya järnvägsstation

1

Stor trängsel i kollektivtrafiken

Storstad stänger alla museer

7 000 varslade räcker inte

Vann Stockholms city och Lidingö

Plus

Fem snabba frågor…

Avtal med Kommunal klart

Bussförarens dag

Han ska samla besöksnäringen

1

Remvig: ”Fullständigt absurt”

SL-resandet rasar

Så många dog i februaritrafiken

Rederierna ställer in

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.113