23948sdkhjf

Skånetrafiken sänkt av coronakrisen

Skånetrafikens resande och intäkter har minskat drastiskt på grund av coronakrisen – back 100 miljoner kronor hittills mot budget.

Skånetrafikens verksamhet har påverkats av covid-19-utbrottet gemenligen kallad coronakrisen. På drygt två veckor har antalet resor i stort sett halverats. Även Skånetrafikens försäljning minskar.

Skånetrafikens buss- och tågtrafik har påverkats av restriktioner och förändrade resmönster med anledning av coronakrisen. Resandet varierar mellan trafikslag och sträcka, men generellt har antalet resor i stort sett halverats snabbt, på bara drygt två veckor.

Antalet tågresor över Öresundsbron har minskat med upp emot 60-70 procent sedan den danska regeringen begränsade trafiken till ett tåg i timmen. På andra sträckor i Skåne har antalet tågresor minskat med mellan 30 och 40 procent.

Det totala antalet bussresor i Skåne har minskat med omkring 50 procent. Även Skånetrafikens Serviceresor ser en minskning av sina resor med anledning av coronakrisen.

Utöver ett minskat resande har sjukskrivningarna bland förare, ombord-personal och kontrollanter ökat kraftigt under de senaste veckorna.

I takt med ett minskat resande har även Skånetrafikens biljettförsäljning minskat. De senaste dagarna har Skånetrafikens försäljning legat omkring 60 procent under förra årets försäljning. Vilket i sin tur innebär att Skånetrafiken ligger drygt 100 miljoner kronor under budget för årets första tre månader.

Det här innebär att det tillskott som skulle ha kommit från just biljettintäkter har rasat och därmed måste troligtvis mer skattepengar till för att klara trafiken. Skånetrafikens får ett täckningsbidrag i klass med snittet i Sverige, 50 procent av budgeten är skattefinansierad medan resten ska klaras med just intäkter från verksamheten. 

– Trots minskningen har vi omkring 225 000 resor varje dag med våra bussar och tåg. Alla som reser ska veta att Skånetrafikens tåg och bussar fortsätter att rulla – inte minst nu när många behöver oss som mest, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken. Han fortsätter:

– Samtidigt är det svårt att motivera såväl samhällsekonomiskt som miljömässigt att fortsätta köra samtliga turer med hälften av kunderna.

För att möta ett minskat resande och hantera en ökad sjukfrånvaro ser Skånetrafiken över hur trafikutbudet kan anpassas.

– Exakt hur upplägget kan komma att se ut är för tidigt att säga, men vi kommer alltid att prioritera arbetspendling, peak-trafik samt landsbygd med få andra resmöjligheter. Utöver det kommer vi att prioritera långa tåg för att undvika trängsel och stående ombord, säger Linus Eriksson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078