23948sdkhjf

SRF: ”Vakna, regeringen!”

Resenäringen i akut behov av stöd från regeringen – saknar fortfarande besked efter en månad.

Resebyråer och arrangörer ska betala tillbaka flera miljarder kronor till svenska resenärer för inställda resor, samtidigt som försäljningen har rasat till noll. För att lösa situationen har resebranschföreningen SRF föreslagit en stödfond, men fortfarande efter en månad saknas svar från regeringen.

– Vi behöver besked inom dagar, inte veckor, för att inte tusentals arbetstillfällen ska försvinna samtidigt som konsumenterna riskerar att bli av med sina pengar, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för SRF.

Läs mer här om vad SRF föreslår!

Coronautbrottet och UD:s avrådan från samtliga resor gör att resebranschen står helt stilla. Ett vanligt år omsätter resenäringen 60 miljarder kronor, men på grund av myndighetsbeslut har försäljningen rasat till närmare noll. Samtidigt väntar hundratusentals resenärer på återbetalning av inställda resor, men flygbolag, hotell och andra leverantörer betalar inte tillbaka till resebyråerna.

– Konsumenterna har rätt att få igen sina pengar. Nu kläms resebyråer och researrangörer mellan två sköldar. De är skyldiga att betala tillbaka till konsumenterna, men får själva ingen återbetalning från flygbolagen och hotellen. Då förlorar konsumenterna sina pengar och reseföretagen går i konkurs, säger Didrik von Seth.

För att lösa situationen lämnade SRF i början av mars ett förslag till regeringen att den omgående inrättar en fond på sex miljarder kronor. Det motsvarar det förväntade belopp flygbolagen och andra leverantörer kommer vara skyldiga om dagens situation består resten av året. Resenärer som har rätt till återbetalning ska kunna få pengar ur fonden. Fonden självfinansieras genom att resenärer de kommande 20 åren betalar en avgift på 5 kronor för en flygresa och 25 kronor för en paketresa. En liknande lösning finns redan i Danmark.

– Vi vet inte om det finns ett politiskt motstånd mot den här lösningen, eller varför regeringen dröjer med att ge besked. Får vi ingen lösning inom dagar, inte veckor, kommer vanligt folk att förlora stora summor och flera tusen anställda förlora sina jobb, säger Didrik von Seth.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.062