23948sdkhjf

Hela näringslivet vill göra som Danmark

| Av Redaktionen | Tipsa redaktionen

Svensk Näringsliv vill ha den danska modellen med stöd till företagen i spåren av Coronakrisen - som Sveriges Bussföretag och Transportföretagen länge pläderat för.

Nu stödjer även Svensk Näringsliv fullt ut den danska modellen med stöd till företagen i spåren av Coronakrisen som Sveriges Bussföretag och Transportföretagen länge pläderat för. Regeringens olika stödpaket har välkomnats av näringslivet, men kommentarerna har också varit samstämmiga i att de hittills varit otillräckliga i den kris i coronavirusets spår vi nu ser. Från Sveriges Bussföretag kom de första signalerna redan i vecka 6, när framförallt många av förbundets medlemmar med turist- och beställningstrafik hade att hantera virusutbrottet i samband med de populära sportlovsresorna med buss som då inledde turistbussföretagens högsäsong.

– Vi har redan haft ett antal konkurser bland bussföretag i landet. Om inte regeringen får till ett direkt stöd till företagen i form av reda pengar kommer vi se en lavinartad ökning av konkurser i närtid. Företagen har överlevt i månader utan intäkter nu, samtidigt som man har kostnader för både bussar, lokaler och avtalsrelaterade kostnader till hotell, restauranger, flygbolag och inte minst till de resenärer som bokat paketresor, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

Med dagens system är det ungefär 16-17 procent av de svenska företagen som skulle gå i konkurs efter två månaders stillestånd enligt beräkningar från Svenskt Näringsliv.

”Med det danska systemet så skulle vi kunna lyfta bort omkring 75 procent av stilleståndskostnaderna, sa Johan Kreicbergs, ekonom på Svenskt Näringsliv i en intervju i Sveriges Radios nyhetsprogram Ekot:

”En fördel med den danska modellen är att stödet är uppbyggt i trappsteg beroende på hur stor del av omsättningen som försvunnit. Det ger företagen en god chans att övervintra under krisen. I Sveriges fall skulle det rädda företag med över 400 000 anställda, enligt Svenskt Näringsliv. Därtill skulle den danska modellens skydd för företagens fasta kostnader under krisen halvera antalet anställda i riskzonen, enligt Johan Kreicbergs.

Ett utökat skydd beräknas kosta statskassan runt 100 miljarder kronor enligt Svenskt Näringslivs beräkningar, vilket sett till Sveriges starka finanser är en liten summa i förhållande till de positiva effekterna.

Transportföretagen har sänt en hemställan till finansminister Magdalena Andersson och näringsminister Ibrahim Baylan om att den svenska regeringen behöver besluta om åtgärder som ger reda pengar in till svenska företag liknande det den danska regeringen tillsammans med övriga partier i Folketinget beslutade den 19 mars, vilket vi tidigare berättat om här i RT-Forum.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

IRU skriver till Europeiska rådet om bussbranschens tuffa situation

Birka lägger ner för gott

Rederiet ger upp och kastar yxan i sjön efter 49 år.

Här blir det stora vägarbeten i sommar

Nobina tar hem Finlandskontrakt

Arbetsmiljöverket ifrågasatt

Rattfylla ökar mest i väst

Nyhetsbrev

Effektivare upphandlingsprocesser presenteras

Arkiv
Plus

Ledaren drar ifrån

Tunga Bussligan sackar i juni – men ledaren drar ifrån, det framgår av Bil Swedens statistik.

Bussbolaget ser åter ljuset

Svag juni för bussarna

SLPs fastighet blir bussgarage

Stena line: Superfärjorna är på gång

Klart: Finalisterna i Bussförar-SM 2020!

Nu är det klart - här presenteras de 16 finalisterna som kommer till Gillingebanan i Vallentuna 7 september, där avgörs Bussförar-SM 2020.

Chile beställer 555 svenska bussar

Bussföretagen sågar räddningsförslag

Nu fullföljs avvecklingen av Trelleborg-Sassnitz

Stena lines vd: "Ett mycket tråkigt besked".

Depån klar – spårvagnarna kommer senare

I dagarna invigdes den stora spårvagnsdepån i Lund – själva spårvagnarna levereras först om några veckor.

Trafikanalys: Kollektivresandet ökar

Citytunneln ökade inte pendlingen

Citytunneln i Malmö ökade inte pendlingen förutom i Hyllie - det visar ny forskning om mångmiljardsatsningen i Skåne.

Inga resor på Inlandsbanan i sommar

På grund av minskad efterfrågan ställs sommarens trafik in.

Lanseras i Göteborg

Nu finns det fler elsparkcyklar i Göteborg.

Upphandlingar för 100 miljarder stundar

Holländskt bolag tar över skånska gasmackar

De första stationerna övergår nu till holländsk flagg. Ytterligare 20 stationer är på gång att etableras, enligt köparna.

Mälartåg till Nyköping

Nöjesparkerna i akut kris

Elscootern ersätter kollektivtrafiken

SL återinför biljettkontroller

Tre väljer Transiro

Akut kris för Sommarland

MAN truck & bus får ny vd

Så många dog på majvägarna

Swedavia föreslås få 3,1 miljarder

Svensk kollektivtrafik kritiska mot FHMs nya råd

Tomt på Heathrow

DEBATT: Corona dödar hela vår bransch

Birkeland till Västtrafik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.172