23948sdkhjf

Hela näringslivet vill göra som Danmark

Svensk Näringsliv vill ha den danska modellen med stöd till företagen i spåren av Coronakrisen - som Sveriges Bussföretag och Transportföretagen länge pläderat för.

Nu stödjer även Svensk Näringsliv fullt ut den danska modellen med stöd till företagen i spåren av Coronakrisen som Sveriges Bussföretag och Transportföretagen länge pläderat för. Regeringens olika stödpaket har välkomnats av näringslivet, men kommentarerna har också varit samstämmiga i att de hittills varit otillräckliga i den kris i coronavirusets spår vi nu ser. Från Sveriges Bussföretag kom de första signalerna redan i vecka 6, när framförallt många av förbundets medlemmar med turist- och beställningstrafik hade att hantera virusutbrottet i samband med de populära sportlovsresorna med buss som då inledde turistbussföretagens högsäsong.

– Vi har redan haft ett antal konkurser bland bussföretag i landet. Om inte regeringen får till ett direkt stöd till företagen i form av reda pengar kommer vi se en lavinartad ökning av konkurser i närtid. Företagen har överlevt i månader utan intäkter nu, samtidigt som man har kostnader för både bussar, lokaler och avtalsrelaterade kostnader till hotell, restauranger, flygbolag och inte minst till de resenärer som bokat paketresor, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

Med dagens system är det ungefär 16-17 procent av de svenska företagen som skulle gå i konkurs efter två månaders stillestånd enligt beräkningar från Svenskt Näringsliv.

”Med det danska systemet så skulle vi kunna lyfta bort omkring 75 procent av stilleståndskostnaderna, sa Johan Kreicbergs, ekonom på Svenskt Näringsliv i en intervju i Sveriges Radios nyhetsprogram Ekot:

”En fördel med den danska modellen är att stödet är uppbyggt i trappsteg beroende på hur stor del av omsättningen som försvunnit. Det ger företagen en god chans att övervintra under krisen. I Sveriges fall skulle det rädda företag med över 400 000 anställda, enligt Svenskt Näringsliv. Därtill skulle den danska modellens skydd för företagens fasta kostnader under krisen halvera antalet anställda i riskzonen, enligt Johan Kreicbergs.

Ett utökat skydd beräknas kosta statskassan runt 100 miljarder kronor enligt Svenskt Näringslivs beräkningar, vilket sett till Sveriges starka finanser är en liten summa i förhållande till de positiva effekterna.

Transportföretagen har sänt en hemställan till finansminister Magdalena Andersson och näringsminister Ibrahim Baylan om att den svenska regeringen behöver besluta om åtgärder som ger reda pengar in till svenska företag liknande det den danska regeringen tillsammans med övriga partier i Folketinget beslutade den 19 mars, vilket vi tidigare berättat om här i RT-Forum.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093