23948sdkhjf

Mångmiljardupphandling avgjord i Stockholm

Det blir Transdev som ska köra Roslagsbanan och busstrafiken i norra region Stockholm – kontraktet är värt många miljarder kronor.

Trafiknämnden i Region Stockholm beslutade 12 maj att uppdra åt Transdev Sverige  att utföra SL-trafiken på Roslagsbanan samt busstrafiken i Norrort och Norrtälje. De nya avtalen träder i kraft under vår och sommar 2021 och det sammanlagda värdet för dem är nära 13 miljarder kronor.

Målet med upphandlingarna har varit att teckna trafikavtal som ska bidra till att öka det kollektiva resandet, samtidigt som kundnöjdheten bibehålls och på sikt ökar. Andra mål är att trafiken ska bedrivas miljöanpassat, säkert och resurseffektivt. Kontrakten omfattar busstrafiken i Täby, Vaxholm, Österåker, Danderyd, Vallentuna och Norrtälje med trafiken mellan Norrtälje och Tekniska Högskolan, samt tågtrafiken på Roslagsbanan som utgår från Stockholms östra station med tre linjer mot Kårsta, Österskär och Näsbypark. Årligen reser drygt 43 miljoner passagerare i de tre trafikområdena.

Även om den nuvarande Coronakrisen kommer att påverka samhället och kollektivtrafiken under en lång period framöver, så är det viktigt att trafiken utförs så bra som möjligt. De tilldelningsbeslut som idag fattats kommer att bidra till detta, säger Sara Catoni, chef för Region Stockholms trafikförvaltning och AB SL.

– Det är stora kontrakt som omfattar områden som kommer att utvecklas markant de kommande åren med flera transport- och stadsplaneringsprojekt. De tre kontrakten kompletterar varandra på ett bra sätt vilket gör att vi kommer kunna utnyttja synergierna och förbättra kopplingen mellan linjerna och färdslagen. Vi ser verkligen fram emot att möta resenärerna och vara med och utveckla kollektivtrafiken i norra Stockholm, säger Gunnar Schön, vd för Transdev Sverige AB.

Trafikstart för busstrafiken i Norrort och Roslagsbanan är i april 2021 och i juni 2021 för busstrafiken i Norrtälje. Busskontrakten löper i nio år fram till 2030 och tågkontraktet i tolv år fram till 2033.

Över avtalsperioden kommer SL att göra stora investeringar i Roslagsbanan, delar av systemet kommer att få dubbelspår och det byggs en ny depå i Vallentuna och en ny station i Arninge. Dessutom kommer antalet fordon att utökas med 22 nya tåg som successivt introduceras i trafiken mellan 2022 och 2024. På sikt innebär det fler avgångar för resenärerna och förbättrad punktlighet. Transdev kommer också att införa nya dubbeldäckare på linje 670 mellan Stockholm och Vaxholm för ökad komfort.

I två områden i Norrtälje och Vallentuna kommun kommer anropsstyrd busstrafik att introduceras. Resenärerna kommer kunna beställa bussen hem till dörren via ett telefonsamtal till SL:s kundtjänst, eller via en app. Förhoppningen är att det ska bli en mer effektiv och miljövänlig kollektivtrafik på glesbygden.

Vi har introducerat anropsstyrd kollektivtrafik i flera städer utomlands och vi ser att tjänsten uppskattas av resenärerna. Det innebär så klart en stor beteendeförändring för resenärerna och det är precis därför vi kommer att lägga extra fokus på att informera och kommunicera om satsningen i samarbete med SL, säger Gunnar Schön.

FAKTA/De tre trafikavtalen

Trafikavtal E34, Roslagsbanan

Roslagsbanan har årligen cirka 15 miljoner påstigande. Avtalet träder i kraft den 2 april 2021 och sträcker sig över 12 år. Avtalets värde beräknas till cirka 4 miljarder kronor. I upphandlingen inkom sex anbud.

Trafikavtal E35, buss Norrort

I avtalsområdet ingår busstrafiken i Täby, Vaxholm, Österåker, Danderyd och Vallentuna med cirka 23 miljoner påstigande per år. Avtalet är utformat som en kombination av ersättning för utförd produktion och rörlig ersättning per validerad biljett. Det träder i kraft den 2 april 2021och sträcker sig över 9 år. Avtalets värde beräknas till cirka 5,7 miljarder kronor. I upphandlingen inkom fem anbud. Tre linjer och ett område i västra Vallentuna får anropsstyrd busstrafik i det nya avtalet.

Trafikavtal E38, Norrtälje

I avtalsområdet ingår busstrafiken i Norrtälje samt pendelbussar till och från Stockholm. Området har cirka 5,5 miljoner påstigande per år. Avtalet är utformat som en kombination av ersättning för utförd produktion och ersättning per validerad biljett. Det träder i kraft den 25 juni 2021 och sträcker sig över 9 år. Avtalets värde beräknas till cirka 3 miljarder kronor. I upphandlingen inkom fyra anbud. Två linjer samt områdena nordvästra Rimbo och västra Norrtälje får anropsstyrd busstrafik i det nya avtalet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11