Kunderna nöjda med Skånetrafikens serviceresor
Som RT-forum tidigare har skrivit om har punktligheten på Skånetrafikens serviceresor blivit bättre, sedan trafikhuvudmannen tog över ansvaret. Nu visar siffror att kunderna också är betydligt nöjdare, sedan beställningscentralen började drivas i egen regi.
Alla siffror har ökat stadigt under de senaste två åren. Bäst resultat visar väntetiden i telefon, där 88 procent av kunderna nu anser att de får svar inom rimlig tid. Kundernas trygghet och Serviceresors bemötande har också blivit markant bättre.
– En avgörande faktor är med största sannolikhet att Serviceresors beställningscentral togs över av Skånetrafiken 2018, säger Titti Unosdotter, affärsområdeschef för Serviceresor.
– Vi är stolta över resultatet, säger Titti Unosdotter och fortsätter:
– Att ta över beställningscentralen i egen regi har visat sig vara ett bra beslut. Vi kan därmed påverka servicen på ett helt annat sätt när vi själva styr över hela beställningen – från samtal till resa. Utöver det har utbildning och coaching påverkat resultatet.
Generellt märks en tydlig ökning av antalet resor, beroende på att befolkningen ökar, många lever längre och resor till och från sjukhus ökar. Dessutom har det under den senaste tvåårsperioden tillkommit två nya kommuner, där Skånetrafiken ansvarar för färdtjänsten - Svedala och Burlövs kommun.