23948sdkhjf

EU:s körkortsdirektiv under lupp

En översyn av EU:s körkortsdirektiv har inletts – något som välkomnas av Sveriges Bussföretag.

Just nu genomför EU en översyn av Körkortsdirektivet. En fråga som delvis finns inom ramen för Körkortsdirektivets område är ålderskrav på förare. Här har Sveriges Bussföretag och Transportföretagen samt även Svensk Kollektivtrafik fört fram att åldern för bussförare behöver sänkas och harmoniseras med ålderskraven för förare inom godstrafiken.

Idag finns ett undantag för bussförare som genomgått den svenska gymnasieutbildningen – de får börja köra buss efter avslutade gymnasieutbildning dvs det året det fyller 19 år. Dessa förare får efter 3-åriga gymnasiestudier till bussförare begränsningar i sitt körkort fram tills de fyllt 20 år som innebär att de inte får köra en sträcka som överstiger 50 km.

50-kilometersbegränsningen innebär att bussförare under 23 år, för gymnasieelever 20 år, enbart får köra buss i linjetrafik när linjen understiger 50 kilometer. Detta gäller även den som utbildat dig via yrkesvux – då måste den utbildade föraren ändå vänta till 23 år för att slippa 50-kilometersbegränsningen.

Inom EU har medlemsstaterna rätt att göra nationella undantag, så ålderskrav ser idag olika ut för bussförare i olika EU-länder.

För bussbranschen, som behöver rekrytera ett stort antal nya bussförare mot bakgrund av att var fjärde bussförare idag är över 60 år, är frågan viktig. Många ungdomar väljer yrke före 23 års ålder och för att ungdomar ska bli anställningsbara inom bussbranschen behöver körkortsåldern ändras, menar Sveriges Bussföretag och Transportföretagen.

Nu har även den internationella kollektivtrafikorganisationen UITP meddelat att man stödjer förslaget om att bussföraråldern behöver sänkas och harmoniseras med gällande ålderskrav för yrkesförare inom godstrafiken. Sedan tidigare driver den internationella vägtransportorganisationen IRU samma krav.

– Att vi är många som nu driver mot samma mål och vill göra bussföraryrket tillgängligare för fler är bra. Ska vi uppfylla högt ställda transportpolitiska mål behöver fler välja klimatsmarta kollektiva resor. En effektiv busstrafik som får prioritet i vägtrafiken för också hela kollektivtrafiken mer attraktiv. Och för att människor ska uppleva sin bussresa positiv vet vi att föraren har en nyckelroll, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

För att bli bussförare kan du idag välja att genomgå utbildning i gymnasiet, som privatist, genom ett arbetsmarknadsprogram eller utbildas inom ett verksamhet bussföretag. Utbildningen, som avslutas med att eleven gör de prov som behövs hos svenska myndigheter innehåller såväl körning som teorikunskap. Trafiksäkerhet är en viktig del i hela utbildningen.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094