23948sdkhjf

Då stannade Sveriges turistbussar

När pandemin slog till för drygt ett år sedan kom den att innebära ett dråpslag mot de svenska turistbussföretagen - en rapport som summerar läget släpps 7 april av Sveriges Bussföretag.

I början av 2020 samlade Sveriges Bussföretag för första gången in egna data kring utvecklingen på marknaden inom turist- och beställningstrafik med buss, ett statistiskt underlag som är unikt. Siffrorna rörde då verksamheten under 2019 och ingen kunde då ana att statistiken inom någon månad skulle spegla en helt annan verklighet än den som bussbranschen ställdes inför under våren 2020 när coronapandemin slog till. Därför valde Sveriges Bussföretag också att inte presentera siffrorna just då.

Nu, ett år senare, så har bussbranschen och kanske framförallt turist- och beställningstrafiken gått igenom sitt största stålbad någonsin. Det visar också den insamlade statistiken när siffrorna jämförs med 2019.

– Det här är den bistra verkligheten som bussföretagen brottats med sedan början av förra året. Nu, en bit in på 2021, så har vi fortfarande inte sett någon ljusning utan snarare en fördjupning av krisen. Regeringens stödåtgärder har varit till hjälp för företagen, men det går inte att klara sig hur länge som helst utan en marknad. Det är inte bara nöjesresenärerna som försvunnit utan situationen är en direkt konsekvens av att föreningar, företag och skolor i princip inte genomfört några resor under ett års tid.  Just nu befinner vi oss i vad som tycks bli en lång väntan på att människor ska bli vaccinerade, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

Rapporten i sin helhet finns att läsa HÄR!

Sveriges Bussföretag har under hela krisen argumenterat för olika typer av riktade stöd, men ännu har inte några sådana presenterats. De generella, breda stödåtgärderna som regeringen har sjösatt har såklart varit till hjälp, men har också varit krångliga, anpassade utefter andra branscher och framförallt har pengarna fastnat i de byråkratiska kvarnarna och inte nått företagen i tid.

Nästan hälften av bussföretagen har tappat över 90 procent av sin omsättning inom turist- och beställningstrafik och över 75 procent har tappat över 80 procent. Det är monumentala siffror och det är inte svårt att räkna ut att inget företag överlever en längre period i den verkligheten.

När matcher, cuper och andra idrottsevenemang ställts in har det både inneburit att bussföretagen inte kört lagen, men inte heller publiken till dessa. Det har inte heller gått några bussresor till konserter, teaterföreställningar eller andra kulturevenemang – som i vanliga fall är en stor del av många företags verksamhet. Inställda och uppskjutna mässor, företagsevent och kongresser har också inneburit att många gruppresor med buss försvunnit.

Bussbranschen består av en majoritet mikro- och småföretag som är etablerade lokalt över hela landet. Företagen är en viktig del av samhällets transportinfrastruktur, inte minst på landsbygden. Sveriges Bussföretag har under hela krisen påtalat behovet av att särskilt rikta stöd mot branscher som drabbats hårdast av coronapandemin.

Redan i april 2020 lanserade Sveriges Bussföretag ett förslag på hur ett riktat stöd för avställda turistbussar skulle kunna se ut.

– Bussbranschen var en av de näringar som tidigast märkte av krisen. Vi riskerar också att vara en av de branscher som längst märker av effekterna. Därför behöver vi som näring riktade och kompletterande stöd så att den svenska kapaciteten inom persontransporter finns kvar när pandemin släppt sitt grepp och vi börjar resa igen, säger Anna Grönlund.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.798