23948sdkhjf

Samverkan ska stödja sargad besöksnäring

I slutet av 2019 meddelade regeringen att man skulle finansiera utvecklingen av en samverkansarena som ska ägas och drivas av besöksnäringens aktörer. Detta hamnade sedermera på Tillväxtverkets bord i början av 2020. Projektet, där Transportföretagen varit en part, är nu avslutat: – Nu behöver vi kraftsamla för att säkerställa en fortsatt livskraftig bussbransch och säkra möjligheten till kollektivtrafik framöver.

Tillväxtverket fick i januari 2020 ett regeringsuppdrag att i en uppstartsfas stödja näringen i arbetet och beviljades Svensk Turism AB:s ansökan om att få uppdraget att utveckla arenan. Inom projektet har förslag till upplägg och innehåll för en samverkansarena för besöksnäringen arbetats fram och lämnats över till Svensk Turism. Svensk Turism tar nu arbetet vidare för att samla besöksnäringens företag, formulera näringens behov och vara drivande i näringens hållbara tillväxt.

– Projektet är avslutat och har uppnått den ambition som politiken haft med att samla den privata besöksnäringen och ge oss möjlighet att agera med en samlad röst. Arbetet har pågått samtidigt som en världsomfattande pandemin slagit hårt mot berörda intressenters ordinarie verksamhet, vilket har varit utmanande för projektet, skriver styrgruppsordförande Marcus Risberg i ett pressmeddelande.

Flyg, bussar, bilar, tåg och godstrafik är avgörande för att besöksnäringen ska fungera och utvecklas

Initiativet har också välkomnats av Transportföretagen, där flera branscher är viktiga spelare inom besöksnäringen:

– Svensk Turism har en nyckelroll i att samla och ena besöksnäringens aktörer. Transportföretagens medlemmar har en nyckelroll i hela besöksnäringens utveckling – vi möjliggör för såväl människor som varor att nå besöksmål över hela landet. Flyg, bussar, bilar, tåg och godstrafik är avgörande för att besöksnäringen ska fungera och utvecklas, kommenterar Tina Thorsell, samhällspolitisk chef Transportföretagen och styrelseledamot i Svensk Turism.

Samtidigt har pandemin drabbat stora delar av svensk persontransport oerhört hårt. Inom Sveriges Bussföretag vittnar bolagen nu om att resenärerna återvänder i långsam takt – men den svenska busstrafiken kämpar med effekterna av pandemins effekter.

Nu behöver vi kraftsamla för att säkerställa en fortsatt livskraftig bussbransch

Över 75 procent av bussföretagen uppgav i våras i en medlemsenkät till Sveriges Bussföretag att de har tappat mer än 80 procent i omsättning inom vissa segment under 2020. Bland de bussföretag som huvudsakligen kör kommersiell busstrafik, som expressbussar, turistbussar och beställningstrafik, har vissa företag haft en nedgång i verksamheten på 98 procent under pandemin.

– Nu behöver vi kraftsamla för att säkerställa en fortsatt livskraftig bussbransch och säkra möjligheten till kollektivtrafik framöver. Vi är beroende av att övriga delar av besöksnäringen kommer igång igen – teaterföreställningar, konserter, besöksmål är ju målen för många bussresor! Svenskt Turisms samlande arbete är i detta oerhört viktigt för framtiden, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag och styrelseledamot i Svensk Turism. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.187