23948sdkhjf

Nytt system ska hindra ren- och viltolyckor

I ett samarbetsprojekt med bland andra Grans Sameby, Boliden och Umeå universitet har Trafikverket arbetat med att utveckla ett nytt system som syftar till att skydda renar från att beträda väg och järnväg. Målet är enkla och kostnadseffektiva lösningar som kan bidra till att minska antalet ren- och viltolyckor.

– Renar är intelligenta djur. De hittar snabbt nya lösningar och de är också bekväma av sig. Istället för att plumsa i djup snö söker de sig gärna dit det redan är snöröjt – till våra vägar och järnvägar. När frågan lyftes såg vi en möjlighet att utforska den som en del av projektet, säger Jonas Jonsson, miljöansvarig för Norrbotniabanan.

Dialog och samråd har varit viktigt för att identifiera hur man kan minska påverkan på närmiljön. I samband med samråd med samebyarna i regionen uppkom önskemål om att arbeta med en separat fråga, problemet med renpåkörningar. Trots omfattande åtgärder för att förebygga olyckor letar sig renarna ut på väg och järnväg.

– Det här projektet har fokuserat på renar, men tekniken fungerar på samma sätt för att skydda vilt. Vi har ett detekteringssystem som använder värme- och rörelsesensorer som reagerar på renarna när de passerar. Det triggar i sin tur ett ljudsystem som uppmanar dem att vända om. Ljuden som spelas upp kan till exempel vara hundskall eller ett billarm. Det är ett system med hög effekt till en låg kostnad, som samtidigt är enkelt att underhålla, säger Jonas Jonsson, miljöansvarig för Norrbotniabanan på Trafikverket.

En av utmaningarna har varit att renarna vänjer sig vid ljuden. Under projektets gång har enheterna testats och tekniken förfinats. Nästa steg blir att gå vidare med ett pilotprojekt, men redan nu kan man se att systemet gett lovande resultat.

– Som jag nämnde är renar intelligenta djur. Vi har sett att de vänjer sig vid ljuden efter ett tag och slutar reagera på dem. Därför behöver vi variera ljuden vi spelar upp, så det inte blir samma varje gång. Det finns mycket vi kan fortsätta utveckla, till exempel finjusteringar kring när systemet utlöses, och AI-teknik för att lära systemet att skilja på olika djur.

Men redan nu är resultatet lovande – renarna vänder i över hälften av fallen. 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Flix och Shell i samarbete
Här är förslagen som påverkar branschen
VD-skifte för Stockholms Hamn
'Stena Vision' går till Frankrike
Tunga Bussligan: BYD toppar i november
Drömmig fyr vinner prestigefyllt pris
Andra Nordiska Medier
Entreprenad
Motor-Magasinet
Transportnet

Sänd till en kollega

0.141