23948sdkhjf

Så påverkar stödåtgärder bussföretagen i Norden

Under hela krisen i Coronavirusets spår har Sveriges Bussföretag haft tät kontakt med både europeiska och nordiska systerorganisationer. Förbundet har kunnat jämföra restriktioner, stödåtgärder och utvecklingen i bussbranschen. Fakta och uppgifter som förbundet kunnat nyttja i sitt eget lobbyarbete.

Mycket har varit lika men länderna har också valt att hantera pandemisituationen olika, framför allt när det gäller stödåtgärder. I våra nordiska grannländer Norge och Danmark har man exempelvis under hela pandemin infört fler riktade stöd till bussföretag och besöksnäring. Nu har Sveriges Bussföretag publicerat en kort nulägesbeskrivning över de stöd som gäller från början av 2022 i våra grannländer.

– När pandemin släpper sitt grepp kommer vi återvända till våra skolor och våra arbetsplatser, om än kanske inte helt på samma vis som före pandemin. En tillförlitlig kollektivtrafik är avgörande för en fungerande studie- och arbetsmarknad. Vi vet också att många vill ut och resa igen för att möta släkt och vänner man inte träffat på länge och för att uppleva nya besöksmål och delta i olika evenemang. Bussbranschens marknad, framför allt i de regioner som gränsar till andra nordiska länder, är i delar gemensam. När bussföretag i Danmark och Norge fått bättre stöd genom hela pandemin oroas vi över att hårt pressade svenska bussföretag kan få svårt att konkurrera med sina nordiska kollegor, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Branschen vill se fler donerade bussar till Ukraina
Striden om Hogia fortsätter
Ny biljettapp förenklar resandet
Bergkvarabuss överklagar upphandling
Nästa generation BRT på gång
Ny stororder till Alexander Dennis
Andra Nordiska Medier
Entreprenad
Motor-Magasinet
Transportnet

Sänd till en kollega

0.093