23948sdkhjf

Så tycker resenärerna om färdtjänst- och serviceresorna

Svensk Kollektivtrafik rapport över anropstyrd trafik, ANBARO, visar att nöjdheten inom färdtjänst- och serviceresor är fortsatt hög.

I den senaste rapporten över resenärernas upplevda kvalitet på den senaste färdtjänst- eller serviceresan, är nöjdheten fortsatt hög.

91 procent av de tillfrågade som rest med färdtjänsten, uppger att nöjda med beställning och resa. Siffran för sjukresor hamnade tätt därefter på 90 procent.

Svensk Kollektivtrafik har i årets rapport också tittat närmre på om det finns skillnader i åsikter och attityder utifrån ålder eller resefrekvens.

– Det finns skillnader, visar det sig. Både reslängd och nöjdheten ökar med stigande ålder, men också framförhållningen i att förboka sin resa. De mest frekventa resenärerna är minst nöjda med väntetid, avresetid och bemötande vid beställning och av förare. De medelålders åldersgrupperna upplever inte i samma utsträckning att de får svar direkt när de bokar, även här finns en koppling till resefrekvensen, säger Mattias Andersson som ansvarar för undersökningen på Svensk Kollektivtrafik, i ett pressmeddelande.

Ett problem som påverkat och påverkar branschen är bristen på förare och fordon. 

– För att komma till rätta med förarbristen behövs åtgärder som gör föraryrket mer attraktivt. Branschen arbetar aktivt med frågan, bland annat förarcertifieringar, men det krävs också att regeringen och staten bidrar, bland annat genom att ta bort den nyinförda årliga avgiften för taxiförarlegitimation samt göra det möjligt för de som går förarutbildning på gymnasiet att ta anställning som taxiförare direkt efter studenten, säger Mattias Andersson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078