23948sdkhjf

Tågdepån invigd – ska klara de nya tågmodellerna

Västtrafiks underhållsdepå i Sävenäs har vuxit med 4 200 kvadratmeter. 

Sävenäs tågdepå, som Västtrafik har som sin underhållsdepå, har byggts ut med 4 200 kvadratmeter.  Depån består numera av sex spår, till skillnad från tidigare två spår, och är anpassad för bland annat de nya 80 meter långa Zefiro Express-tågen som tas i trafik från och med april 2025. 

– När de nya tågen är i trafik behöver de ett stabilt underhåll. Vi är glada för att Sävenäs depå nu kommer att vara rustad för att omhänderta dessa, samt nästan alla våra övriga tågmodeller, säger Pontus Gunnäs, affärschef tåg på Västtrafik, i en kommentar.

Ombyggnationen har utförts av Skanska och är ett samarbete mellan Jernhusen, som äger depån, och Västtrafik. 

I våras kom det allra första X80-tåget till Sverige. Skillnaden mellan den nya fordonsmodellen och den som ska ersättas är stor. De nya tågen har fördubblad sittplatskapacitet med 270 platser, och utrymmen för mer flexibelt resande – bland annat möjlighet att ta med sig cyklar ombord.

Tågen har redan körts i en klimattunnel i Österrike och nu väntar ytterligare tester i Sverige, bland annat vinterkörning i Norrland. Det ska också tas reda på hur tåget trafikerar spåren och hur tågskyddssystemet kommunicerar med infrastruktur runt omkring sig.

Västtrafiks tågköp: "Viktigt med de stora infrastruktursatsningarna"

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078