23948sdkhjf

Bättre utbud och kampanjer – så kan fler lockas till kollektivtrafiken

Prova på-kampanjer och bättre utbud kan påverka bilister att välja kollektivtrafiken. Det framgår av en ny rapport som analyserat olika resenärsgruppers förutsättning för att resa mer kollektivt. 

Fler växlar mellan bil och kollektivtrafik i Sverige. Det visade Svensk Kollektivtrafiks årliga rapport Kollektivtrafikbarometern som publicerades tidigare i år. Marknadsandelarna för kollektivtrafiken har ökat men fortsatt är bilister den vanligaste resenärstypen, även om den har minskat något jämfört med tidigare år.  

I branschorganisationens temarapport tar de fasta på vad som krävs för att få olika resenärsgrupper att välja kollektivtrafiken framför bilen.  De så kallade Växlarna (som förra året stod för 38 procent) bedöms vara lättast att få till kollektivtrafiken, därefter kommer gruppen Alltid-bilisterna (25 procent) som bara åker bil. 

Några av de hinder som gör att bilisterna inte väljer kollektivtrafiken, enligt rapporten, är brist på passande avgångar och för långt till hållplatser. I rapporten uppger exempelvis 36 procent att avgångarna inte passar, 35 procent att de föredrar bilen och 22 procent att det är för långt till hållplatsen. 

Rapporten listar också några sätt som kan påverka Alltid-bilisterna, och det är bland annat prova på-kampanjer och ökad kännedom om pris, utbud och hållplatser.

– Vi tittar även noga på Alltid-bilisterna, gruppen som bara tar bilen. De reser mycket frekvent och ett ändrat beteende där skulle få stor effekt, både på utsläpp och trängsel på vägarna. Resultaten visar att 46 procent av dem faktiskt har över 100 avgångar från sitt närområde per dag men inte alla av dem känner till det. Kanske det bara är en fråga om att informera dem om möjligheterna? Vi ser också att en majoritet av dem bor villaområden. Här behöver kommunerna ta ett ansvar för framtida bebyggelseprojekt och stötta möjligheterna att bedriva effektiv kollektivtrafik även där människor bor lite mer utspritt, säger Mattias Andersson, projektledare för Kollektivtrafikbarometern, i en kommentar.

Argument och marknadsföring som påverkar Alltid-bilisterna

  • Ett bättre utbud av kollektivtrafik, avgångar som passar, minskade byten mellan olika färdmedel.
  • Ökad upplevelse av prisvärdhet och tillförlitlighet.
  • Ökad kännedom om pris, utbud och hållplatser.
  • Prova på-kampanjer vid tillfällen då de inte är stressade, till exempel kring fritidsresorna.
  • Kampanjer i samband med ändrade arbetsförhållanden eller flytt.

Källa: Svensk Kollektivtrafik

När det kommer till Växlarna, den grupp som består av personer som reser med både bil och kollektivtrafik regelbundet, menar rapporten att de ser fördelar med lägre priser, tätare avgångar och kortare restider. 

Argument och marknadsföring som påverkar Växlarna 

  • De slipper parkera bilen.
  • Miljöargumentet är viktigare för växlare än för de renodlade kollektivtrafikresenärerna.
  • Prisargumentet. Billigare kollektivtrafik påverkar växlarna mer än höjda drivmedelskostnader.
  • Bättre utbud, tätare avgångar, kortare restider.

Källa: Svensk Kollektivtrafik

Rapporten: Fler växlar mellan bil och kollektivtrafik

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.098