23948sdkhjf

Tallink gör vinst i första kvartalet

Vinsten ökade för Tallink under det första kvartalet samtidigt som intäkterna sjönk. 

Tallink Grupps oreviderade nettovinst ökade med 147,4 procent under det första kvartalet jämfört med samma period förra året.

I pengar innebär det 2,6 miljoner euro (30 miljoner svenska kronor). Det framgår av ett pressmeddelande. 

– Den vinst som uppnåddes för första kvartalet under extremt utmanande ekonomiska förhållanden är en kombination av hårt arbete, vår nuvarande affärsmodell där några av våra fartyg fortsätter att chartras ut, och den framgångsrika försäljningen av vårt fartyg Isabelle, säger Paavo Nõgene, vd för Tallink Grupp, i en kommentar.

Intäkterna för rederiet sjönk dock med 6,3 procent till att landa på 160,4 miljoner, vilket går att jämföra med 171,2 miljoner euro under det första kvartalet 2023. 

Tallink Grupps första kvartal 2024

  • Oreviderade nettovinst: 2,6 miljoner euro (-5,4 miljoner under samma period 2023).
  • Oreviderade konsoliderade intäkter: 160,4 miljoner euro (171,2 miljoner under samma period 2023).
  • Oreviderade EBITDA: 34,5 miljoner euro (27,1 miljoner under samma period 2023).
  • Oreviderade EBIT: 9,8 miljoner euro (1,9 miljoner under samma period 2023).
  • Oreviderade bruttovinst/förlust: 13,8 miljoner euro (24,8 miljoner under samma period 2023).

Källa: Tallink Grupp

På passagerarsidan ökade antalet resenärer på rutten Estland – Finland med 14,6 procent jämfört med samma period förra året. Annorlunda såg det ut mellan Finland och Sverige där antalet passagerare minskade med 10,5 procent från 312 000 under 2023 till 279 000 under årets första kvartal. Godsvolymerna ökade dock på linjen. 

Även linjen mellan Estland och Sverige hade färre passagerare under årets första kvartal, här minskade antalet med 5,1 procent. På samtliga rutter reste totalt 1 102 738 passagerare, vilket är en ökning med fem procent. 

– Tallink Grupp fortsätter att vara en slimmad organisation som är mer effektiv än tidigare, och vårt team fortsätter att arbeta hårt för att upprätthålla effektiviteten. Den ekonomiska situationen både i vår region och globalt är väldigt utmanande, exporten är under extrem press och konsumentförtroendet på våra marknader är fortsatt lågt. Det finns en rad utmaningar vi behöver arbeta med dagligen för att hitta bra lösningar, och att göra det samtidigt som vi levererar fantastiska kryssningsupplevelser för våra kunder under kommande högsäsong är vårt absoluta fokus nu, säger Paavo Nõgene vidare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141