23948sdkhjf

EU-valet rycker närmare – branschen samlar sig

Inför det stundande EU-valet den 9 juni samlar sig den europeiska kollektivtrafikbranschen för att sätta strålkastarljuset på de viktigaste frågorna. 

Valrörelsen inför det viktiga EU-valet den 9 juni har rullat igång och med det har ett antal europeiska intresseorganisationer samlat sig och skrivit ett gemensamt brev till utpekade beslutsfattare inom EU. 

I brevet lyfts de punkter som man ser som viktigast för att stärka kollektivtrafiken och nyttja kollektivtrafiken som ett verktyg för att nå EU:s gemensamma ekonomiska, sociala och miljömål. 

Brevet är adresserat till EU:s transportkommissionär Adina Valean, Karima Delli som är ordförande i EU-parlamentets transportkommitté (TRAN) och Belgiens transportminister, tillika nuvarande ordförande i EU-rådets arbete inom transportfrågor, Georges Gilkinet. 

Kkollektivtrafiken inom EU har årligen över 50 miljarder resenärer varför organisationerna vill att EU tar fram en deklaration för hur kollektivtrafiken inom EU ska stärkas med såväl konkreta åtgärder som att sprida och ta tillvara best practice. 

Man pekar också på att trängselavgifter och trängselskatter som tas ut i EU:s olika medlemsstater måste tillfalla kollektivtrafiken direkt. Så är inte fallet i exempelvis Sverige idag.

Organisationerna bakom brevet är UITP, IRU, EPTO, Eurocities, POLIS och EMTA. Tillsammans representerar de trafikföretag och regionala kollektivtrafikmyndigheter i hela EU.

– Det är ett styrkebesked att sektorns organisationer tillsammans tar initiativ och riktar politikens uppmärksamhet på de fördelar som kollektivtrafiken ger hela det europeiska samhället. Förhoppningsvis blir det inte bara en stark signal till dagens politiker i Bryssel utan också till de som nu kandiderar i stundande EU-val. Det finns många frågor som är viktiga för kollektivtrafiken som nu ligger och väntar på EU:s agenda. För busstrafikens del räcker det med att nämna körkortsdirektivet och bussförarbristen samt diskussionerna kring klimat- och hållbarhetskrav på bussar, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag, ledamot i den svenska delegationen för UITP:s EU-kommitté samt vice ordförande i IRU:s passagerarkommitté.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141