Målkonflikter i klimatomställningen- hur ska krav på miljömässig- och social hållbarhet balanseras?
Det här är en text från Sveriges Bussföretag.
Den svenska busstrafiken har visat vägen framåt i klimatomställningen, genom en tidig övergång till biodrivmedel. Sedan flera år tillbaka körs i princip alla bussar på fossilfria bränslen. Det nästa steget i branschens utveckling är elektrifieringen av fordonsflottan. Från 38 stycken elbussar i trafik 2016, fanns det 1213 stycken 2023. Utvecklingen har skett snabbt, vilket pekar än tydligare på den nyckelroll som bussar kan ha i den gröna omställningen.
Det finns dock hinder för att denna resa ska kunna fortsätta. Ett av dessa är hur verkligheten ser ut kring var, och under vilka förhållanden elbussar produceras. I en ambition av att värna arbetares villkor har ett antal regionala kollektivtrafikmyndigheter ställt allt hårdare krav på sociala villkor kring elbussars och dess batteriers tillverkning. EY har för vår räkning tagit fram en rapport som pekar på vilka effekterna blir av dessa strikta hållbarhetskrav.
Vi och våra medlemmar i Sveriges Bussföretag värnar självklart behovet av goda villkor för de som tillverkar bussarna som ska trafikera vår kollektivtrafik. De villkor som vi har sett nu är dock av karaktären att de på vissa håll helt utesluter tillverkare i högriskländer såsom Kina, Turkiet och Egypten, eller att de ställer så pass långtgående krav att bussföretagen inte kan garantera dess efterlevnad.
Under den kommande tio årsperioden kan dessa villkor leda till en ökad kostnad på 10 miljarder kronor. En av faktorerna för ett ökat kollektivt resande är ett gott utbud. Den ökade kostnaden kommer att få en direkt effekt på vilket utbud av regionerna kan erbjuda, genom att tränga undan andra satsningar. Satsningar som hade kunnat få fler att ställa bilen, och resa kollektivt.
Kraven på social hållbarhet medför därmed uppenbara målkonflikter- vi vill alla i branschen elektrifiera busstrafiken, för att uppnå en emissionsfri fordonsflotta som ger en tystare och renare stadsmiljö. Samtidigt vill vi öka utbudet av trafik, för att locka fler resenärer.
När miljömässiga- och sociala villkor krockar med varandra krävs det en ordentlig analys av de krav som ska ställas. Är de ändamålsenliga? Leder de till rätt effekt, eller får de oförutsedda konsekvenser? Vi och våra medlemmar på Sveriges Bussföretag vill både vara med och leda klimatomställningen, och samtidigt bidra till bättre arbetsvillkor för de som tillverkar våra bussar. Det uppnås inte genom förbud, utan genom avtalsvillkor som uppmanar tillverkarna till att förbättra villkoren för deras anställda.
Artikeln är en del av vårt tema om Nytt från branschorganisationen .