”Är det bra för förarna är det bra för kunderna”
På Persontrafik i Göteborg delade Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag, Tågföretagen och Svenska Taxiförbundet ut den nya utmärkelsen Kollektivtrafikens Eldsjäl.
Vann gjorde Anna-Karin Odinger som är utvecklingsledare på Västtrafik. Inom bolaget jobbar för att få fler att söka sig till bland annat bussföraryrket och i vimlet på mässan fick RT-Forum en pratstund med henne.
– Det kändes helt fantastiskt! Jag blev så glad och rörd, säger Anna-Karin Odinger och fortsätter:
– Det är roligt för branschen med en helt ny utmärkelse. Det spelar inte så stor roll vilken roll man har eller i vilken del av branschen man verkar, utan det handlar om kollektivtrafiken.
Arbetet med att behålla förare och attrahera nya startade förra året, berättar Anna-Karin Odinger.
– Västtrafik fick signaler om förarbrist och vi beslöt att dra igång ett initiativ 2023 för att stötta våra trafikföretag.
Sedan dess har Västtrafik tagit fram olika mål och strategier.
– Vi tog fram en strategisk inriktning om att ”Införa det kundnära medarbetarperspektivet i ALLT vi gör”. Är det bra för förarna är det bra för kunderna, och då blir det bra för helheten.
Har det varit svårt?
– Egentligen tycker jag inte att det varit så mycket som varit svårt, jag upplever att det varit positivt från alla håll i branschens led. Trafikföretagen har varit positiva, vi har mött våra kundnära medarbetare som varit glada över att få berätta om sin vardag och vi är tacksamma över att få lära oss.
– Det kan ta tid i vissa mer långsiktiga frågor, därför är det viktigt även med aktiviteter här och nu.
En av aktiviteterna kallas ”Vi tillsammans” som innebär att Västtrafiks samtliga anställda ska ut och se verksamheten en gång om året för att ta del av partnernas perspektiv. Det kan bland annat handla om att åka med en förare på en tur.
Även parternas anställda har fått se varandras vardag, berättar Anna-Karin Odinger, där exempelvis bussförare och biljettkontrollanter fått mötas.
– Jag tror att vi behöver tänka nytt när vi attraherar till branschen. Regionalt tittar vi på ett treårigt kompetensutvecklingsprojekt där vi ser över språk, bemötande, stress och vad vi kan göra för att få fler yngre och kvinnor. Det är så spännande!
Hur bör andra tänka för att locka till sig förare?
– Jag tror att man behöver tänka hur man kan göra det tillsammans, och inte ställa sig frågan i första läget vem som ansvarar för vad. Vi frågade till exempel våra trafikföretag vad de tycker är viktigast med arbetsmiljön, säger Anna-Karin Odinger och fortsätter:
– Det framkom att det är våra paus- och rastlokaler. Då fördjupade vi det samarbetet och här kändes det som om många saker var sådant som vi enkelt kan förbättra och som inte behöver kosta så mycket. Det handlade bland annat om toaletter för kvinnor, fräscha möbler och fler mikrovågsugnar.
Hon är Kollektivtrafikens Eldsjäl
Artikeln är en del av vårt tema om Persontrafik 2024.