Norden en ”high end market” för kinesiska Golden Dragon
Golden Dragon är en av toppspelarna när det kommer till de kinesiska busstillverkarna med cirka 40 000 producerade bussar per år. Företaget etablerades 1992 och har sin bussproduktion i Xiamen på den kinesiska östkusten, rakt västerut från Taiwan.
Norska Eurobus Nordic som funnits i sex år är importörer och återförsäljare av Golden Dragon på den nordiska marknaden.
– Vi är verksamma i Norge, Sverige och Danmark men tittar också nu på Finland. I Norge och Danmark finns redan 300 Golden Dragon-bussar, bland annat nära 110 bussar som går i trafik för Vy i Norge. Runt 10 turistbussar finns också, berättar Torbjörn Lundebrekke, säljare på Eurobus Nordic.
Bussproduktionen är uteslutande batterielektrisk men det innebär inte att man inte sneglar på vätgas i framtiden.
Med Mohlins bussars order på 82 fordon från Golden Dragon, citybuss-modellen med två och framför allt tre axlar, vill Golden Dragon ta ett hårdare grepp om den nordiska marknaden.
– Vårt centrallager ligger i Norge, vi har ett i Danmark och så tittar vi just nu på att etablera Eurobus Nordic i Sverige. Då behöver vi folk på plats och ett lager.
Leveransen till Mohlins ska ske till 2025 med trafikstart 1 juli. Att hålla leveranserna menar Torbjörn inte är några problem.
– Vi ligger bra till, jag har precis kommit hem från fabriken i Kina. För Mohlins del är elen på plats i depåerna.
Precis som i Sverige har kraven på att kunna garantera social hållbarhet i alla led skärpts och Eurobus Nordic jobbar med ett svenskt företag för detta, PSU.
– De har gjort revisioner av fabrikerna och deras underleverantörer. PSU har mycket god erfarenhet av detta, trots att det är ett komplicerat jobb. Det kan gälla både planerade och oplanerade besök i fabrikerna.
Vad tycker du själv om fabriken?
– Jag har besökt många bussfabriker och man ser likheterna. Men självklart är det en annan kultur. Det är ett mycket vänligt folk.
Vad är Golden Dragons plan för Europa?
– Norden är en ”high end market” för Golden Dragon. Vi har god ekonomi och grön energi, klarar du att ta dig in på en sådan marknad är det ett mycket gott test.
I övriga Europa rullar Golden Dragons bussar bland annat i Israel och Bulgarien.
När det gäller Mohlins Bussar har de haft en testbuss i ungefär ett halvår för att köra in bussen. Med oroligheterna runt Afrika och Mellanöstern skeppas bussarna runt hela Afrika vilket är en rutt på cirka 50 dygn. Sedan omlastas bussarna till exempel i Zeebrugge för vidare transport upp till Norden.
Tittar ni även på den stora upphandlingen i Stockholms innerstad som tilldelas våren 2025?
– Ja, vi tittar på det. Det är många trafikavtal som startat 2026 i Norge och Danmark så det har varit ett intensivt år för väldigt många.
Artikeln är en del av vårt tema om Persontrafik 2024.