23948sdkhjf

Knyt ihop kollektivtrafiken mellan Danmark och Sverige

I Danmark kan kollektivtrafikresenärer resa över hela landet med ett och samma mobiltelefonbaserade biljettsystem. Tina Hørbye Christensen, vd för danska Rejsekort & Rejseplan, ser gärna ett närmare samarbete med kollektivtrafiken i Sverige, det skulle bli ett lyft för kunderna.

Tina Hørbye Christensen har varit vd för Rejsekort & Rejseplan i Danmark sedan augusti förra året. Hon kom helt ny till den offentliga sektorn efter att tidigare bara arbetat inom privat sektor.

– Hela min karriär hittills har varit fokuserad på ekonomi, IT, digitalisering och personalhantering, säger hon.

Rejsekort och Rejseplan var två olika företag som slogs samman till ett 2019.

– Nu fasar vi ut det kortbaserade biljettsystemet för att implementera den helt nya digitala appen, som är det nya betalningssystemet för hela Danmarks kollektivtrafik.

Vad fick Rejsekort att ersätta det tidigare biljettsystemet?
– Det fysiska kortsystemet var föråldrat både tekniskt och ekonomiskt och det skulle bli mycket kostsamt att underhålla och driva det. Samtidigt fanns en stor efterfrågan på en digital lösning bland danska resenärer.

Hur valde ni ett mobiltelefonbaserat huvudalternativ för rikstäckande implementering - utvärderades alternativa biljettsystem såsom open loop-betalningar?
– Våra danska användare var redan vana vid kontantlösa betalningar. Vi utvärderade också hur ett öppet betalningssystem skulle kunna fungera. Men det fanns två anledningar till att vi inte valde det: För det första, ett kreditkortsbaserat open loop-system kräver en stor investering i omfattande infrastruktur. För det andra hade vi också ett politiskt krav på att passagerare ska kunna resa helt anonymt. Om vi hade använt open loop med kreditkort hade vi inte kunnat erbjuda anonyma resor – vilket vi borde kunna göra.

Valet av leverantör föll på Fairtiq – hur kom ni fram till att deras system skulle användas i Danmark?
– Det baserades på anbud och utvärderingskriterier för teknisk passform, pris och användarupplevelse och även den bevisade prestanda de hade i andra länder. Så vi fann att det systemet matchade vårt krav på att kunna vara rikstäckande, det var en in- och utcheckningsbaserad lösning och de hade en stark meritlista i andra europeiska länder.

Hur är det med personer som av olika anledningar inte kan eller vill använda en smartphone – kan ni tillgodose deras behov?
– För dem kommer vi att erbjuda en ny kortbaserad lösning som även är in- och utcheckningsbaserad. Vi räknar med att det ska vara fullt operativt i början av 2026 för de cirka 10 procent av våra resenärer som berörs av detta.

Vad är det bästa med Rejsekort som app enligt dig – har det förbättrat kollektivtrafikresandet?
– Det bästa är att vi tar bort alla olägenheter som användarna haft med det gamla systemet. Det vi också kan se i våra reseundersökningar är att 90 procent av de som nu använder appen anser att det har gjort det lättare för dem att åka kollektivt.

Kan du nämna någon annan fördel med appen Rejsekort?
– Något vi verkligen är stolta över är att det bara tog sex månader från att man skrev på kontraktet till att systemet lanserades. Vi slutförde projektet på budget och i tid. Vi tror att en av anledningarna till att vi har varit så framgångsrika med det här projektet är att vi valt att använda en standardlösning.

– I Danmark tror vi ofta att vi är så speciella och unika att vi helt enkelt inte kan tillämpa en standardlösning. Jag tror att många andra länder också tror att deras eget land är så otroligt unikt och att de därför måste bygga hela sitt biljettsystem på egen hand – mitt bestämda råd till Sverige och alla andra är att helt enkelt tänka om.

Sverige har en mängd olika betallösningar för kollektivtrafiken, har du några bra råd till beslutsfattare inom svensk kollektivtrafik?
– Ja, jag vet hur det är i Sverige och kan säga att vi hade samma situation i Danmark tidigare. Så mitt råd till svenska ledande aktörer inom kollektivtrafik är att de behöver pusha lite för att erbjuda en struktur som alla kollektivtrafikaktörer kan använda – det är vad vi gör i Rejsekort & Rejseplan. Vi söker inspiration hos svenskarna, till exemplel hur Skånetrafiken fungerar och deras erfarenheter.

– Alla initiativ som kan göra kollektivtrafiken enklare och mer sömlös vore en väldigt bra idé. Jag vet att svenskarna är minst lika digitaliserade som vi danskar. Så jag är övertygad om att det skulle vara väldigt enkelt att införa ett appbaserat biljettsystem som fungerade i hela Sverige. De svenska resenärerna skulle uppskatta det väldigt mycket, det är jag helt övertygad om att de skulle göra.

"90 procent av de som nu använder appen anser att det har gjort det lättare för dem att åka kollektivt.”
- Tina Hørbye Christensen

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078