23948sdkhjf

Jätteupphandling het potatis i veckan som kommer

En omtvistad bussupphandling modell större och fortsatt busstrafik parallellt med pendeltågen till Södertälje är några av ärendena som politikerna i Region Stockholms trafiknämnd har att bita i vid nästa veckas sammanträde.

Den förstnämnda punkten rör SL:s stora bussupphandling för innerstaden och Lidingö, E46. Det är en gammal surdeg där Nobina har ansökt om överprövning med hänvisning till orimliga avtalsvillkor och obalanserade riskfördelningar.

Bolaget menar bland annat att trafikutövare väntas stå för risker kopplade till förändringar av trafikuppdraget och att det saknas möjlighet till ersättning för ökade kostnader mellan att anbuden lämnats in och avtalet påbörjats.

I slutändan menar Nobina att villkoren strider mot Lagen om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF) och mot de upphandlingsrättsliga principerna. Kravet är nu att upphandlingen ska göras om samt att trafiknämnden inte får ingå kontrakt innan annat bestämts.

Förvaltningsrätten har tills vidare stoppat möjligheten att teckna avtal, vilket kan påverka trafikstarten i januari 2026, som Trafikforum tidigare rapporterat.

En möjlighet att politikerna förlänger avtalet med den nuvarande entreprenören Keolis i väntan på att klarhet kan nås kring upphandlingen. En annan variant är att ärendet bordläggs.

Ytterligare en punkt på sammanträdet kommande tisdag rör den busstrafik som idag går parallellt med pendeltåget på sträckan Liljeholmen-Södertälje. Den har varit i drift sedan 2018, och nu föreslår förvaltningen att den ska fortsätta att köras även efter att nu gällande avtal går ut, då som en del av det kommande E47-avtalet för Södertälje och Nykvarn.

”Den parallellgående busstrafiken är uppskattad av resenärerna och har ett högt resandeantal”, skriver tjänstemännen.

Syftet med upplägget är att upprätthålla trafiken fram tills att det nya trafikavtalet träder i kraft i augusti 2026.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047