23948sdkhjf

Plats på tåget om två år

SJ lovar att alla som vill åka med bolagets tåg ska få plats om två år, då sätts 20 nya snabbtåg i trafik. Men bolaget lovar ingenting bestämt när det gäller förseningseländet.
Sittplatskapaciteten i tågen Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö kommer att öka med 40 procent enligt SJ. Det torde då också bli fler platser i tågen på Dalabanan och Västkustbanan. SJ har beslutat att rusta upp de traditionella tågen, IC-tågen, som i dag främst körs på linjerna Stockholm-Östersund, Stockholm-Oslo och på Dalabanan. Det blir dock ingen utökning av kapaciteten.

Under senare tid har SJ haft tekniska problem med snabbtågen men de är nu åtgärdade. Ännu är inte alla dubbeldäckare i trafik. Vid årsskiftet ska dock alla dessa tåg rulla och det ger i sin tur fler möjlighet att ta tåget.

Allt större förseningar
Förseningarna är ett stort problem för dagens tågresenärer. Andelen försenade SJ-tåg var högre under juli månad än under januari trots sommarväder och färre tåg på spåren. På södra stambanan, Stockholm-Malmö, var 40 procent av snabbtågen försenade jämfört med 21 procent i januari. Andelen försenade snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg låg i juli på 32 procent jämfört med 20 procent i januari.

Enligt SJ beror två tredjedelar av förseningarna på problem med kontaktledningar och själva banan. Under sommaren har tågen på södra stambanan exempelvis tvingats köra med nedsatt hastighet genom ett antal tunnlar. SJ:s tredjedel beror på brist på fordon samt tekniska brister i de fordon som rullat.

Förseningsersättning svårutnyttjad
De ökade förseningarna ställer SJ:s resevillkor i fokus. SJ ger ersättning redan vid en försening på 20 minuter om resan ska ta 60 minuter. Ska resan ta längre tid behöver förseningen vara större, exempelvis 1 timme vid resor som ska ta 2 till 10 tim. Dessa villkor står sig mycket väl i en jämförelse med flyget och expressbussarna enligt SJ:s egen uppfattning.

Problemet för många är att SJ inte ger kontant ersättning utan resenären får ett värdebevis som kan användas för köp av ny biljett manuellt. Värdebeviset går inte att använda för köp av biljetter på webben eller i automat. Under första halvåret fick resenärerna värdebevis för totalt 22 miljoner kronor, vilket är knappt 1 procent av bolagets biljettintäkter.

Monpolutredning i höst
SJ fortsätter att göra en vinst som är större än vad ägarna, staten, kräver. SJ driver pendeltågstrafiken i Stockholm genom dotterbolaget Stockholmståg KB. Trots att det är landets mest omfattande tågtrafik lämnar SJ aldrig ut några siffror om denna verksamhet.

Under hösten kommer en utredning att lämnas gällande SJ:s monopol på den långväga järnvägstrafiken. Styrelseordförande Ulf Adelsohn, som tidigare varit positiv till fler bolag på spåren, varnar nu för en avreglering innan nya höghastighetsbanor står klara. Först då finns det plats för flera bolag att köra persontåg, enligt Ulf Adelsohn.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063