23948sdkhjf

PayEx övertar CPT Nordic

Det blev det gotländska kreditmarknadsbolaget PayEx som till sist räddade konkursdrabbade CPT Nordic. De 16 trafikbolag som köpt CPT Nordics system kan andas ut.
PayEx övertar hela verksamheten och kommer att fullfölja påbörjade projekt och sköta service och underhåll. Samtliga medarbetare i CPT Nordic fortsätter på sina ordinarie arbetsplatser i Växjö, Sundsvall och Strängnäs samtidigt som verksamheten fortsätter som vanligt.

- Vårt syfte med den här affären är att ta oss in på den här spännande marknaden. Den här branschen är intressant, det är stora volymer, komplexa krav, och hela kollektivtrafikbranschen befinner sig i förändring. Vi vet att vi kan leverera de system branschen behöver, säger Krister Fingal , vd för PayEx.

PayEx har gjort bedömningen att samtliga leverantörer av kontantlösa betalsystem till kollektivtrafiken befinner sig i olika grader av problem. Enligt Krister Fingal är det bara att titta på den svenska kollektivtrafiken och deras leverantörer av betalsystem för att se att något är käpprätt fel. Alla som levererar system har problem; det är förseningar, bolagen är inblandade i rättsliga tvister, bolag hoppar av och alla säger själva att de inte tjänar pengar på systemen.

- Så vi kommer inte att driva CPT Nordic vidare som om ingenting har hänt, tvärt om, för det har ju inte gått så speciellt bra. I första hand ser vi CPT som ett verktyg att komma in i branschen och börja strukturera upp den. Vi ska få lönsamhet på det här med hjälp av de medarbetare som finns i CPT i dag, säger Krister Fingal.

Vilken roll ska då CPT Nordic ha inom PayEx?
- Jag ser den verksamheten som en underleverantör till hela persontrafikbranschen snarare än som en tävlare med andra leverantörer av kontantlösa betalsystem. Jag vill att vi ska leverera till hela branschen, det gäller ju att få stordriftsfördelar och att skapa system som kan fungera tillsammans med alla andra system i hela Sverige, säger Krister Fingal.

Utvecklingen går mot ett helt kontantlöst betalningssystem för hela den svenska kollektivtrafiken, enligt Krister Fingal. Samtidigt behövs ett gränslöst system så att resenärerna kan åka över en eller flera länsgränser med samma busskort.

- Det är en riktig trevlig lösning för mig som konkursförvaltare att kunna konstatera att ingen behöver lämna skeppet. De nya ägarna driver verksamheten vidare och fullbordar det så kallade Kalmarprojektet som hängt i luften sedan konkursen. De fortsätter all support och service åt CPT:s kunder, säger advokat Bertil Stridh , Amber Advokater i Värnamo.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078