23948sdkhjf

Bilprovningen rustar sig för konkurrens

Från 1 juli 2010 förlorar Svensk Bilprovning sitt monopol på bilbesiktningar. Det väntade beslutet togs slutligen i Riksdagen 17 december.
En handfull aktörer har signalerat att de tänker etablera sig på den öppna bilprovningsmarknaden. Men bara en av dem, finska A-Katsastus, är redan i full gång med förberedelserna för sitt intåg på den nya svenska marknaden för fordonsprovning. Dock väntas bland annat ett eller flera tyska företag också bege sig till Sverige för att testa fordon. Enligt Bilprovningens vd Magnus Ehrenstråhle innebär den nya situationen inte någon dramatiskt snabb förändring. Han hoppas att Bilprovningen ska kunna hålla kvar omkring 50 procent av marknaden även på lång sikt.

– Vi kommer inte att få ta en för stor del av marknaden på grund av konkurrensreglerna. Men halva marknaden ska vi kunna hålla på relativt lång sikt, säger Magnus Ehrenstråhle till rt-forum.com.

Hur förberedde ni er inför det här beslutet – det har ju ändå varit känt under lång tid att regeringen ville häva monopolet?
– Genom att jobba med ett antal olika scenarior parallellt. Vi fastnade för att trimma organisationen ganska rejält, bland annat har vi minskat huvudkontoret med 100 tjänster. Från årsskiftet försvinner platschefer och kontorister från våra stationer runt om i Sverige, slutligen tittar vi på vilka platser konkurrenterna kan tänkas etablera sig och om vi ligger fel och kanske ska flytta på oss, säger Magnus Ehrenstråhle.

Det kommer inte att se lika dant ut för framtida bilbesiktningsbesökare. Dagens priser, 300 kronor för en personbil och omkring 800 kronor för en tung buss eller lastbil, lär dock påverkas när prissättningen släpps fri. I storstäderna kan det bli billigare, men på mindre orter är risken för prisökningar överhängande. Produktiviteten kan minska och då måste priserna upp för att kompensera intäktsbortfallet.

– I dag kan vi vara väldigt effektiva när vi över allt i landet vet precis hur många kunder vi får och när. Det kommer inte att bli möjligt när vi tappar marknadsandelar och samma sak blir det för den eller de nya aktörerna, säger Magnus Ehrenstråhle.

Däremot ska kvaliteten på själva provningsarbetet vara lika oavsett vilket företag som anlitas. För att starta konkurrerande verksamhet krävs därför ackreditering av Swedac som ska se till att alla aktörer på bilprovningsmarknaden håller måttet.

Känner du dig lugn i dag?
– Jag känner mig inte lugn inför förändringen, däremot har vi i dag den bästa utgångspunkten för en sådan här situation. Vi ligger på rekordhög kundnöjdhet i dag vilket är en stor fördel. Det ligger också nära till hands att tro att en ny konkurrent börjar med att etablera sig i storstäder för att där försöka plocka russinen ur kakan. Det kan bli tufft, men vi kommer att ge allt för att hålla vårt mål om att få behålla halva marknaden som jag nämnde, säger Magnus Ehrenstråhle.

Socialdemokraterna och Vänsterpartiet röstade emot när Riksdagen fattade beslutet och de använder ungefär samma argument som Magnus Ehrenstråhle: S+V varnar för att avregleringen kommer att leda till sämre tillgänglighet och högre priser i glesbygden och hänvisar till en enkätundersökning från Svensk Bilprovning i augusti, som visade att 94 procent av kunderna var nöjda.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065