23948sdkhjf

Kontrollmärkets tid är över

I mer än 30 år har kontrollmärket satt färg på svenska registreringsskyltar. På nyårsnatten förpassas märket till den svenska fordonshistorien, efter ett regeringsbeslut under hösten.
– Borttagandet gör det enklare för fordonsägarna samtidigt som kostnader och administration minskar för näringslivet och staten. Kontrollmärket var en bra lösning och det har fungerat i över 30 år, men med dagens teknik finns det bättre lösningar. Vägtrafikregistret är tillgängligt 24 timmar om dygnet och Polisen kan göra fordonskontroller direkt mot registret, säger Birger Höök , direktör för trafikregistret inom Transportstyrelsen.

Redan före årsskiftet påbörjas avvecklingen av systemet. De sista märkena skickades ut den 18 december. Därefter bedöms de inte hinna fram inom rimlig tid för att fylla någon funktion. Fordonsägare som betalade in sin fordonsskatt efter den 17 december kommer följaktligen inte att få något kontrollmärke.

Precis som förut kan man ställa av ett fordon som inte används. Enda skillnaden är att någon skrapkod från kontrollmärket inte kommer att behövas efter den 31 december 2009. Det räcker med behörighetskoden från registreringsbeviset eller en e-legitimation. Också påställningar sker på samma sätt som förut, med den skillnaden att inga tillfälliga kontrollmärken (trefälts-märken) skickas ut.

Kontrollmärket har fungerat som tecken på att fordonsägaren har en giltig trafikförsäkring, att fordonsskatten är betald och att fordonet har godkänts vid besiktning. Det gamla märket får sitta kvar på registreringsskylten efter årsskiftet, men det fyller inte längre någon funktion.

FAKTA/Avställning och påställning
Ett fordon som inte används kan ställas av. Ett avställt fordon behöver inte vara skattat och trafikförsäkrat. Men det får då heller inte användas. Tidigare har en fyrsiffrig kod från kontrollmärket behövt lämnas vid avställning. Från den 1 januari 2010 behövs inte det. Ett fordon som ska användas måste vara påställt. Det innebär att fordonet ska vara trafikförsäkrat och att fordonsskatten ska betalas. Tidigare har ett tillfälligt kontrollmärke lämnats ut i samband med påställning. Från den 1 januari 2010 görs inte det längre.

FAKTA/Historien om kontrollmärket
Kontrollmärket infördes 1974 och ersatte det tidigare systemet med två märken som klistrades på fordonets fönsterrutor. Kontrollmärket var en av många nyheter i moderniseringen av det svenska bilregistreringssystemet. Övergången till en ny typ av registreringsnummer och datorisering av bilregistret var två andra.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078