Bo Fredriksson
De nya tågen kommer att leasas av Länstrafiken Kronoberg, Kalmar Läns Trafik och Hallandstrafiken. Ordervärdet är cirka 96 miljoner euro och avtalet innehåller även en option på ytterligare fem tåg. ??De nya tågen kommer att sättas in i Öresundstågstrafiksystemet. Inklusive denna order har 111 Contessa beställts av olika operatörer i Sverige och Danmark, varav 90 har levererats och är i trafik. – Contessa-tågen är en del av tusentals pendlares vardag och har bidragit till den framgångsrika integrationen av den växande Öresundsregionen. Vi är stolta över att återigen ha fått förtroendet att leverera de tåg som bildar en viktig länk mellan södra Sverige till Danmark och som bidrar så starkt till regionens framgång, säger , vd Bombardier Transportation AB. Tågen, som kan nå en topphastighet på 180 km/h, är byggda för att trafikera båda sidor av Öresund. Tågen skiftar automatiskt mellan de olika signal- och elsystemen på respektive sida gränsen tack vare ett sofistikerat ombordsystem. Tåget har också en mellanvagn med låggolv som ökar tillgängligheten för passagerare som är rörelsehindrade, eller har mycket baggage med sig. – Contessa-tågen är redan en del av vår flotta och vi är nöjda med att ytterligare utöka antalet tåg för att möta Öresundstrafikens passagerartillväxt, säger , vd för Transitio. Fordonen och drivutrustningen kommer att designas av Bombardier i Sverige. Drivutrustningen kommer att tillverkas i Bombardiers anläggning i Västerås. Vagnarna kommer att tillverkas i tyska Hennigsdorf och Görlitz medan boggierna tillverkas i Siegen.