23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Osäkert korsa Stockholmsgata

Stockholm har de osäkraste övergångsställena i Skandinavien enligt en undersökning gjord av Motormännen och EuroTest. Stockholm ligger också efter London, Paris och Berlin.

Undersökningen av övergångsställenas säkerhet har genomfört i 31 europeiska storstäder. Stockholm hamnar först på fjortonde plats, och med lägre betyg än storstäder som London, Paris och Berlin. I undersökningen har utformning, synlighet dag- och nattetid, samt tillgänglighet för funktionshindrade undersökts.

Det finns flera ganska enkla åtgärder att genomföra för att få fler övergångsställen att bli bättre och säkrare.

– Bra belysning och synlighet i mörker är särskilt viktigt i Sverige, där flest fotgängare omkommer under den mörka decembermånaden. Med tydligare markerade övergångsställen, med särskild belysning och reflexer kan säkerheten vid övergångsställen bli mycket bättre, säger

Niklas Stavegård

, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

Tjänstemännen som ansvarar för trafikfrågor skulle kunna titta på hur våra grannländer utformar övergångsställen och applicera det i Sverige.

– Stockholm får lägst betyg av de skandinaviska huvudstäderna. Köpenhamn utgör här ett föredöme för hur man kan skapa säkra och väl synliga övergångsställen nattetid, med riktat ljus för att förvarna trafikanter om att de närmare sig ett övergångsställe, säger Niklas Stavegård.

Sverige har exceptionellt svåra förhållande med långa tider av mörker under året, samt väldigt ljusa andra tider av året, vilket också försvårar utformningen av en bra ljussättning vid övergångsställen.

– Städer som lyckats bra med synlighet får höga betyg i rankingen. Rotterdam som toppar årets ranking har mycket bra synlighet både dag- och nattetid. Även London får liksom föregående år högt betyg för bra synlighet, säger Niklas Stavegård.

FAKTA/Så säkra är Europas övergångsställen

1. Rotterdam, Nederländerna

2. London, Storbritannien

3. Linz, Österrike

4. Strasbourg, Frankrike

5. Dubrovnik, Kroatien

6. Wien, Österrike

7. Oslo, Norge

8. Köpenhamn, Danmark

9. Bratislava, Slovakien

10. Frankfurt, Tyskland

11. Belgrad, Serbien

12. Paris, Frankrike

13. Berlin, Tyskland

14. Stockholm, Sverige

15. Bryssel, Belgien

16. München, Tyskland

17. Helsingfors, Finland

18. Luxemburg, Luxemburg

19. Sevilla, Spanien

20. Milano, Italien

21. Barcelona, Spanien

22. Budapest, Ungern

23. Ljubljana, Slovenien

24. Genève, Schweiz

25. Istanbul, Turkiet

26. Prag, Tjeckien

27. Madrid, Spanien

28. Zagreb, Kroatien

29. Bukarest, Rumänien

30. Rom, Italien

31. Neapel, Italien

Fotnot.

Studien av säkerheten på övergångsställen bygger på inspektioner av 310 övergångsställen i 31 städer. Betygsättningen baseras på utformning, synlighet dag- och nattetid samt tillgänglighet för funktionshindrade.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web03