23948sdkhjf

Nytänkande ska lyfta kollektivtrafiken

Framtidens kollektivtrafik ska marknadsföras genom att dess unika fördelar lyfts fram – det sker inte i dag, enligt deltagarna i konferensen Framtidens kollektivtrafik på Transportforum i Linköping.
Det krävs nytänkande, inte bara ny teknik, för att kollektivtrafiken ska kunna fördubblas till 2020 – branschens gemensamma projekt för att få fler att kliva på bussen, spårvagnen eller tåget. Så sammanfattade paneldebatten i slutet av konferensen Framtidens Kollektivtrafik läget för branschen. Det gäller att inte fastna i teknikfrågor, byråkrati och krångel, däremot borde stadsplaneringen förändras så att kollektivtrafiken var med som en självklar del i stället för bilen.

Charlotte Wäreborn Schultz, vd för Svensk Kollektivtrafik, lyfte fram goda exempel på hur fördubblingsarbetet kan lyftas i praktiken. Hon nämnde Arlanda och LFV som beslutat att betala anställda pendlare 50 procent av kollektivresekostnaden om de låter bilen stanna hemma och SL:s taxisamarbete i Roslagen som innebär att taxi kompletterar kollektivtrafiken där få resenärer återstår.

– I Sundsvall ligger man bra till inom fördubblingsarbetet – redan 2015 ska man nå de målet tack vare ett bra samarbete mellan beställare och entreprenör, sa Charlotte Wäreborn Schultz .

Torbjörn Eriksson, produktchef på Nobina tryckte på att kollektivtrafikens unika fördelar framför bilen måste lyftas fram också i marknadsföreningen.

– Den största fördelen är att jag slipper ta ansvar, jag slipper bry mig om huruvida det finns parkeringsplats när jag kommer fram, jag kan bara slappna av den tid det tar att åka dit jag ska. I Göteborg tillfrågades folk vad som var det bästa med kollektivtrafiken – då svarade alla att det bästa var att man slapp köra bil i Göteborg. Det visar något som vi borde lyfta fram när vi marknadsför kollektivtrafiken, sa Torbjörn Eriksson .

Kjell Dahlström, miljöpartist och spårbilsutredare, målade en futuristisk bild av framtida persontransporter med spårbilar. Han noterade att det brittisk-koreanska företaget Vectus som har en testbana i Uppsala nu fått sin första order och ska bygga ett spårbilssystem i en sydkoreansk stad.

– Trollhättan har stora möjligheter att bli ett centrum för utveckling av spårbilssystem och spårbilsfordon, oavsett vad som händer med SAAB. Där finns kunskap, kompetens och industriella möjligheter för projekt av den typen, sa Kjell Dahlström .

Nästan lika futuristisk var Sören Bergerland, vd för kommunalägda Karlstadbuss som kör stadstrafiken i kommunen.

– Vi har tittat mycket på förarlösa kollektivtrafiksystem i Frankrike, framför allt förarlösa bussar. Jag tror att det kan ge oss en mycket attraktiv och effektiv kollektivtrafik i Karlstad och på andra håll i Sverige, sa Sören Bergerland .

Moharrem Demirok, C, kommunalråd i Linköping, ville slå ett slag för en förtätning av sin stad och en kraftfull satsning på mer och förbättrad kollektivtrafik.

– Det gäller att släppa loss innovationer och entreprenörer när det gäller kollektivtrafiken. Vi politiker måste släppa det kära nöjet med att klippa band för att inviga statusfyllda projekt. Vi måste hitta andra vägar inom kollektivtrafiken och framför allt låta aktörerna få utveckla sina nya idéer, sa Moharrem Demirok .

Konferensen moderator Anna Grönlund , till vardags förbundsdirektör för Bussbranschens Riksförbund, såg till att talarna höll tiden och att publiken fick tillfälle att ställa frågor till panelen i slutet av konferensen om den framtida kollektivtrafiken.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063