Hässleholm får ny underhållsdepå för tåg
Hässleholms kommun och Jernhusen planerar att utveckla en ny underhållsdepå för tåg i Hässleholm.
Resandet inom Öresundsregionen har genomgått stora förändringar i och med öppnandet av Öresundsbron. Skånetrafikens framtidsplan ”Tågstrategi 2037” indikerar att resenärsökningen i Öresundsregionen förväntas fördubblas fram till år 2020, främst inom lokaltågsystemet. Detta medför att antalet tåg ökar och därigenom behövs fler depåer. Fastighetsbolaget Jernhusen har stor erfarenhet av att utveckla, bygga och förvalta underhållsdepåer. Depån kommer att vara konkurrensneutral, det vill säga öppen för alla, samtidigt som tågoperatörer och trafikhuvudmän får möjlighet att upphandla sitt tågunderhåll i konkurrens för lägre kostnader.
– Jernhusen erbjuder underhållskapacitet genom rätt design, struktur och affärsmodell och då är placeringen mycket viktig, säger Daniel Daagarsson, affärsområdeschef på Jernhusen. Därför är vi mycket glada för samarbetet med Hässleholm som vi ser som en strategisk punkt för en ny depå för Skåne och Öresundstrafiken.
Jernhusen och Hässleholms kommun tecknar en avsiktsförklaring om att tillsammans utreda förutsättningarna och bästa placeringen av en depå i kommunen. Jernhusen arrangerar även en arkitekttävling för att få bästa möjliga utformning till sina framtida depåanläggningar.
– Vi är mycket glada över att få vårt strategiska läge bekräftat och kunde inte få en bättre samarbetspartner än Jernhusen, säger kommunalråd Urban Widmark (M).
Kommunalråd Lars-Göran Wiberg (C) framhåller att depån i Hässleholm innebär att servicen till tågresenärerna i regionen.
- En ökad kollektivtrafik är dessutom positiv ur klimatsynpunkt, säger han.
Även oppositionen i kommunen är positiv.
- Samarbetet med Jernhusen om en depå och den tidigare annonserade kombiterminalen är mycket positivt för jobben och kommunens läge som en betydelsefull del i Skåne, säger oppositionsråd Tommy Nilsson (S).