23948sdkhjf

Kungen först på Botniabanan

Sveriges snabbaste lokförare, Stefan Berndtsson, SJ, ska köra kung Carl XVI Gustaf när miljardbygget Botniabanan invigs 28 augusti.
Stefan Berndtsson har det officiella hastighetsrekordet med tåg i Sverige. För två år sedan körde han 303 km/h med ett Reginatåg i Västsverige. Nu ska han köra premiärtåget med kung Carl XVI Gustaf på den allra första turen på Botniabanan – men då kommer det inte att bli något fartrekord:

– Under provkörningarna har vi varit uppe i 293 kilometer som snabbast, men så fort ska vi inte åka på lördag. Kungen måste ju hinna njuta av utsikten också, säger Stefan Berndtsson .

Botniabanan är en av Europas allra modernaste banor. Få kurvor och bra spårläge genom att banan sprängts fram genom det bergiga landskapet innebär att tåget kan köra drygt 200 kilometer i timmen utan att det kränger. Hastighetsbegränsningen med passagerare ombord är dock satt till 200 kilometer i timmen. Längs den 13 mil långa banan mellan Örnsköldsvik och Umeå kan passagerarna njuta av havet och åka över Sveriges näst längsta bro i Umedeltat.

– Botniabanan är fantastisk. Den kommer att ge arbetspendlingen med tåg i Norrland samma skjuts som tågutvecklingen i Mälardalen. Samtidigt som det går fort att åka är resan varierande och vacker. Botniabanan kommer att skapa samma pendlingsutveckling i Norrland som vi sett mellan Västerås-Stockholm och Uddevalla-Göteborg, säger Stefan Berndtsson.

På söndag får allmänheten prova på Botniabanan och på måndag öppnas den ordinarie tågtrafiken mellan Ö-vik och Umeå.

FAKTA/Botniabanan
I augusti 1999 började bygget av Botniabanan. Ny miljölagstiftning och utdragna rättsprocesser har fördröjt byggandet och ökat notan från ursprungliga 7 miljarder kronor till 13,2 miljarder kronor. I augusti 2011 kommer Botniatåg AB (samarbetsbolaget mellan SJ och Deutsche Bahn) att kunna trafikera hela sträckan vidare söderut från Örnsköldsvik. Då blir det möjligt att ta tåg direkt från Umeå till Stockholm på knappt sju timmar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078