23948sdkhjf

Höstens heta fråga: vägmoms

Den tyska skattemyndigheten Finanzamt har under hösten med växande intensitet börjat kräva in vägmoms av svenska bussbolag och researrangörer.
Det tyska initiativet har även fått de danska skattemyndigheterna att vakna till liv. Även de kommer under de närmaste månaderna att börja kräva in vägmoms från bussbolagen.

Det är framför allt bussresearrangörerna Scandorama och Ölvemarks Holiday som kommit i skottgluggen för tyska Finanzamt. Myndigheten hävdar att bolagen under många år underlåtit att betala in vägmoms i Tyskland.

Tidningen Östran och nyhetsbrevet Travel News hävdar att det handlar om belopp på uppemot 13-15 miljoner kronor.

– Det är bara nys, säger Bengt Ölvemark , vd och huvudägare i Ölvemarks Holiday.

– Vi har inte fått något sådant krav på oss. Det är fantasisummer som nämns i Travel News. De har ingen som helst verklighetsanknytning.

Enligt källor RESFORUM varit i kontakt med har Ölvemarks/Scandorama hittills krävts på cirka 5 miljoner kronor; men dessa krav ska bara avse de senaste två årens körningar i Tyskland.

Lägger man till de uteblivna vägmomsinbetalningarna för åren 2002 till 2008 sägs siffrorna hamna på nivåer runt 20-25 miljoner kronor. Och då är den danska vägmomsen inte inräknad.

Det är inte osannolikt att de danska vägmomskraven kommer att uppgå till 7-8 miljoner danska kronor.

Men i motsats till de tyska kraven kommer de danska att riktas direkt mot bussbolagen.

Det beror på att de tyska lagarna kräver att momsen betalas in av researrangören; bussbolag som kör på uppdrag av ett annat bolag (en researrangör) har rätt att begära – via sitt momsombud (Bakob, FDE eller något annat) – att så kallad omvänd skattskyldighet tillämpas.

Därmed blir det researrangören som ansvarar för och ska betala in vägmomsen.

Så här skriver Tysk-Svenska Handelskammaren i ett informationsblad:

”Utför ett svenskt företag tyska bussresor gentemot en näringsidkare gäller andra regler. Då ska fakturan ställas netto med hänvisning till § 13b-UStG (tyska momslagen), s.k. omvänd skattskyldighet. Regeln innebär att fakturautställaren övervältrar skattskyldigheten på fakturamottagaren, d.v.s. på näringsidkaren som köper bussresan.”

Längre fram står det:

”Fakturerar en utländsk resebyrå en pakettjänst där bussresor inom Tyskland ingår gäller obligatorisk omvänd skattskyldighet (§ 13b UStG).”

Danmark har inte någon motsvarande paragraf; där är det enbart bussbolaget som ansvarar för inbetalning av vägmoms.

Vid körningar i eller genom Danmark måste alltså bussbolaget fakturera sin uppdragsgivare (kund) för det utlägg som vägmomsen innebär. Det bör helst också framgå av avtalet mellan bussresearrangören och bussbolaget.

I Scandoramas avtal med bussbolagen har detta ingått som en standardparagraf enligt följande:

§ 13

Om inte annat avtalats svarar BA för på busstransporten fallande kostnader i form av avgifter för transport av buss på båt eller färja, bro- och parkeringsavgifter samt särskilda väg- och trafikskatter. UH fakturerar i vissa fall mot fullständig faktura underlag. (Scandorama-avtal 2008)

Med BA åsyftas bussresearrangören, och med UH åsyftas uthyraren, det vill säga bussbolaget.

Orsaken till att vägmomsfrågan kommit i rampljuset just nu, under denna höst, är att tyska skattemyndigheten Finanzamt i samarbete med danska skattemyndigheter krävt in uppgifter från danska Scandlines om vilka bussar som under årens lopp passerat från Danmark till Tyskland.

Registreringsnummer och andra uppgifter har lämnats ut. Finanzamt har då fått klart för sig hur stora belopp det handlar om, och vilka företag som är inblandade.

Samtidigt har Finanzamt under de senaste åren förstärkts väsentligt, och har i dag ett 30-tal ambulerande enheter.

/Kalle Lötberg
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.393