23948sdkhjf

Railcare växlar upp

Railcare förbättrade resultatet, ökade omsättningen under 2010. Flera nya transportkontrakt borgar dessutom för ett riktigt bra 2011 för järnvägsunderhållningsföretaget.
2010 blev ett år där Railcare fortsatte att skruva på sina projekt och där resultatet sakta förbättrades. beQuoted har talat med företagets vd Ulf Marklund om året som gick och om året som kommer.

Förbättrat resultat
Railcares bokslutskommuniké för 2010 visade positiva siffror med bland annat stigande omsättning, högre vinst och stigande rörelsemarginal.

- Året började lite sådär men vi hade en bra avslutning. I slutändan ser alla siffror bättre ut, så man måste ju vara nöjd, säger Ulf Marklund , som inte vill dra för stora växlar på fjolårets starkare försäljning:

- Det är beroende av hur projekten ligger, och de ligger inte alltid jämt fördelat över tiden. Banverket är anslagsfinansierat och det är anslagen som styr efterfrågan på vår entreprenadverksamhet. Transporterna kan däremot till viss del ha påverkats av lågkonjunkturen under 2009.

Nya kontrakt tecknade
I början av mars i år meddelades att fyra viktiga avtal för transport av rundvirke tecknats. Det handlar om tre stycken förlängda avtal samt ett nytt årsavtal med Bergs Skog.

Det totala ordervärdet för det första halvåret beräknas bli uppemot 17 miljoner kronor, beroende på uttagna volymer. När det gäller kontraktsförlängningarna har Railcare fått igenom prishöjningar för ökade dieselkostnader och banavgifter samtidigt som volymerna ökats.

Inom Railcares affärsområde Transport lades under 2010 stort fokus på marknadsbearbetning och på att finna mer kostnadseffektiva och flexibla upplägg.

Enligt Ulf Marklund har intresset för timmertransporter via tåg ökat successivt de senaste fem åren. Han ser de fyra nytecknade kontrakten som bevis på att de befintliga kunderna uppskattar det Railcare gör. Samtidigt är han fullt medveten om vad som ligger bakom.

- Det handlar hela tiden om att ta små steg framåt. Det är inte så att det syns automatiskt på omsättningen för att vi tecknar några nya kontrakt. De här kontrakten ligger inom de befintliga ramarna, säger Ulf Marklund.

Men timmer är långt ifrån det enda som går att transportera på tåg. Ulf Marklund räknar med att en hel del kan hända med transporterna under 2011 och framåt. Under 2010 stod transporter av timmer för den största andelen av företagets transporter, men bolaget arbetar med bredden och att öka andelen andra transporter.

Renoverar stationer
I Railcares andra affärsområde, Entreprenad, ligger fokus på projektet Stationer för alla som innebär att Railcare går in som totalentreprenör och renoverar stationer enligt nya EU-krav. Ytskikt på plattformar byts ut och perronger handikappanpassas, samtidigt som miljön kring på tågstationerna ses över.

- Vi har gjort tre stationer under 2010 och fått mycket beröm från beställarna. Sedan får man förstås se de första projekten lite som utvecklingsprojekt, där vi hela tiden lär oss, säger Ulf Marklund.

De tågstationer där Railcare renoverat plattformarna är stationerna i Borås, Halmstad och Alingsås. Under våren står stationen i Varberg på tur. Railcare räknar med att ett tjugotal stationer kommer att renoveras under 2011.

- Vi ser en stor potential i detta. Bara jobben kommer ut från Trafikverket så ligger vi i startgroparna att börja räkna på dem. Vi vet att vi har en bra produkt, säger Ulf Marklund.

Växlar upp i Storbritannien
Railcare har haft uppdrag från den engelska järnvägen och från Londons tunnelbana under cirka tio års tid. Nu tas ytterligare ett steg när bolaget under en treårsperiod satsar över 20 miljoner kronor på anpassning av maskiner och metoder för den brittiska marknaden.

- Avreglering och ett mycket stort behov av upprustning gör Storbritannien till en enorm tillväxtmarknad, säger Ulf Marklund som räknar med att redan i år ha en Railvac-maskin anpassad till brittiska förhållanden klar.

Fram tills nu har Railcare samarbetat med det internationella företaget Sersa på den brittiska marknaden. Men efter den 1 april arbetar Railcare direkt mot kund. Sedan årsskiftet finns en anställd på plats för att bearbeta marknaden.

Inom tre till fem år hoppas Railcare ha full beläggning på fyra - fem maskiner i Storbritannien. Marknaden är cirka fem gånger så stor som den svenska, där man idag har sex maskiner i arbete.

FAKTA/Railcars siffror för 2010 i korthet:
• Omsättning: 189 miljoner kronor (163)
• Rörelsemarginal: 4,4procent (2,6)
• Resultat efter finansnetto: 5,6 miljoner kronor (2,8)
• Vinst per aktie: 1,03 kronor (-0,59)
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078