23948sdkhjf

Skoltrafik i kollektivbussen

Fyra skånska kommuner har i samarbete med Region Skåne och Trafikverket provat att integrera skolskjuts i linjetrafik. Utvärderingen visar att flertalet gillar upplägget.
Trafiken inom Projekt Söderåstrafiken som det kallas, startade 2009 och har nyligen utvärderats. Projektet handlade om att integrera skoltrafiken med den vanliga kollektivtrafiken. Vad tycker eleverna, förarna och andra resenärer? Hur har processen fungerat, hur är ekonomin och vilka framgångsfaktorer/svagheter har noterats?

Om projektet
Syftet med projektet har varit att förbättra möjligheterna att bo på landet och genom bra kollektivtrafik ha tillgång till stadens arbetsmarknad, utbildning, kultur med mera; eller omvänt att förbättra möjligheterna att bo i staden och genom bra kollektivtrafik ha tillgång till allt vad landsbygden har att erbjuda. Projektet startade 2006, då Region Skåne i sin busstrategi menade, att samordning mellan skolskjutsar och linjetrafik var nödvändig för att möjliggöra utveckling av kollektivtrafik i glesbygd.

– Mer trafik för samma pengar. Utvecklingen av kollektivtrafiken på landsbygden är möjlig genom samverkan mellan trafikslag. Det visar den resandeutveckling som skett på de aktuella linjerna. 385 nya dagliga resenärer redan i september 2011 med ett mål på 395 i december 2012. Målet grundar sig på att trafiken skall bära sig som övrig kollektivtrafik i Skåne. De 16 skolbussar som tidigare trafikerade området, har minskat till 9 och med ytterligare 3 linjebussar har timmestrafik skapats i delvis nya kollektivtrafikstråk med tågförbindelser mot Lund och Malmö, säger Karl-Erik Kruse , kommunstyrelsens ordförande i Svalö.

Hur blev det?
Utvärderingen av projektet baseras på enkäter som skickats hem till elever, förare samt delats ut till resenärer på bussarna.

– Utvärderingen visar på vad vi gjort bra och vilka åtgärder vi bör göra för att bli ännu bättre, säger Stefan Svalö , kommunstyrelsens ordförande i Bjuv.

Av de elever som svarat på enkäterna säger 65 procent att de tycker att det fungerar bra medan 10 procent säger att det fungerar dåligt. De som tycker att det fungerade bättre med skolskjuts nämner som motiv att det nu är längre att gå till linjebussen och att de förut kände föraren bättre. De konkreta synpunkter som inkommit från elever och föräldrar berör främst:

*trafiksäkerheten vid hållplatserna
*ibland ståplats på linjebussen
*dålig bältesanvändning.

65 procent av alla elever, som har fått busskort åker med linjetrafiken utanför skoltid och 50% av dem, som fått busskort, åker mer linjebuss nu än tidigare.

– Det tycker jag är bra. Det ger barnen och ungdomarna möjlighet att röra sig på egen hand utan att alltid behöva skjuts av sina föräldrar, säger Magnus Jälminger , stadsbyggnadsnämndens ordförande i Helsingborg och tillägger att detta också kommer att påverka kommande generationers benägenhet att åka kollektivtrafik. När trafiken nu finns så måste det också bli lättare att kunna köpa kollektivtrafikens Jojo-kort.

– Det finns fler bussturer att välja på när man skall till och från skolan, lättare att stanna hos en kompis och sedan ta sig hem på egen hand. Vi är många som väntar på att få denna trafik utökad i hela Svalöv, säger Illya Kaliyev som går i nionde klass på Linåkerskolan i Svalöv.

Vad händer nu?
Utvärderingen har mynnat ut i ett åtgärdsprogram.

– De fyra av hållplatserna som fått synpunkter i utvärderingen kommer att studeras särskilt säger Anna Wildt-Persson, Trafikverket Syd.

– Behovet av mer trafik ses över då det på vissa turer är så många resenärer på bussarna, att vissa måste stå. Men ibland är det tyvärr så att även om det finns sittplatser så används inte alltid dessa. Något som också är extra roligt är att försäljningen av Skånekort har ökat 31procent i snitt på de olika linjerna, säger Birthe Sandberg , Region Skånes kollektivtrafiknämnd.

Birthe Sandberg berättar också om samarbetet med Miljöverkstaden i Helsingborg där man skall dra igång en utbildning för barn och unga som handlar om hur man på bästa sätt reser med kollektivtrafiken.

– Vi har även andra delar som vi skall arbeta vidare med. Det handlar om att hitta kultur- och naturanknytningar till kollektivtrafiken och resandet. Vi har ett gemensamt arbete kring detta med Helsingörs kommun, Campus och Region Skåne. En idé är att undersöka möjligheten att utveckla linje 230 till en svensk-dansk busslinje från Teckomatorp i Sverige till Gilleleje i Danmark med hållplats på färjan, säger Victoria Johansson , projektledare för Söderåstrafiken.

– Men först och främst gäller det nu att fullborda ”krysset” – att få linje 250 att gå i hela sin planerade sträckning ända till Ängelholm och få med linje 520 genom Åstorp enligt den ursprungliga idén, säger Ronny Sandberg , kommunstyrelsens ordförande i Åstorp, som nyligen utsetts till ordförande för de tio Skåne Nordväst-kommunernas kollektivtrafikgrupp, vars uppgift är att tillsammans med Region Skåne skapa förutsättningar för en god utveckling av kollektivtrafiken i alla delar av Skåne Nordväst.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062