23948sdkhjf

Företagsgrepp i Skånetrafiken

Under oktober månad har Skånetrafiken testat ett lite nytt grepp kring att föra en dialog med trafikföretagen i Sverige om målsättningar och avtalsmodeller.
Det nya greppet är till för att skapa ett större intresse och en bättre dialog med trafikföretagen kring olika trafik- och samarbetsavtal. Representanter från Skånetrafiken träffade bland annat Bergkvara, Arriva, Veolia Transport, Keolis, Nobina, Nettbus, Abbelio och Buss i väst på sin ”road-show”.

Utgångspunkten för turnén är att Skånetrafiken vill utveckla sin affärsmodell tillsammans med trafikföretagen, där trafikföretagen får ett ökat ansvar för bland annat tidtabellsplanering och lokal markandsföring, men även frågor kring försäljning och information diskuterades. Målsättningen med träffarna är att föra en bättre dialog för att utveckla samarbetet och i slutänden ge kunden en bättre tjänst. Men också att i befintliga avtal, som ibland sträcker sig över 10 år, kunna driva utvecklings- och förbättringsprojekt över tid.

– Mig veterligen har ingen annan huvudman testat det här och vi upplever att vi fick en god respons från alla som vi besökte. Det var ett bra och uppskattat initiativ för att skapa en bättre dialog kring avtalsprocessen med trafikföretagen. Vår ambition är ju att Skåne ska vara en attraktiv plats att utveckla kollektivtrafik och att trafikföretagen ska se oss som en bra huvudman att samarbete med, säger Joakim Agartson , chef för Affär & Marknad på Skånetrafiken.

Med all säkerhet görs turnén om nästa år och säkert då med en utökad skara representanter från Skånetrafiken.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063