Det har skett en vändning för de tunga bussarna, framför allt genom flera stora upphandlingar som krävt många nya bussar. Det här gör att tungviktarna nu närmar sig nivån från första halvåret 2015 tack vare en mycket bra juni 2016. Hela 141 nya bussar över 10 ton registrerades under juni och därmed är halvårstotalen 407 tunga bussar, 4,0 procent färre än de 424 som noterades de första sex månaderna 2015.
Bäst i juni var ledande
Volvomed 51 nya bussar. Därmed ökar avståndet till konkurrenterna, men eftersom flera andra gjort bra ifrån sig minskar marknadsandelen en aning för ledaren. Juni-tvåa blev
Mecedes-Benzmed 45 nya tungvikare. Månadens överraskning är dock
VDLsom med 25 nya bussar tar tredjeplatsen i juni och passar på att köra om fem konkurrenter och hamnar totalt på ligans fjärdeplats precis framför Scania.
MANfick 9 nyregistreringar i juni och
Kässbohrer-Setraoch
Scaniavardera 3 nya bussar. Nykomlingen
Ekova Electrickliver in i ligan med 2 tunga elbussar, det handlar om en tjeckisk busstillverkare som startade sin verksamhet så nyligen som 2011. Lika många bussar, 2 tungviktare, noterar veteranden
Neoplan. Sist men absolut inte minst så fick
Temsaen nyregistrerad tungviktare under juni. Övriga tillverkare kammade noll under första halvårets sista månad.
Därmed är första halvåret för TUNGA BUSSLIGAN 2016 avklarad. Hur det går under semestermånaden juli kommer Rt-forum att rapportera om 1 augusti om allt går väl med Transportstyrelsens grunddata till Bil Sweden. Missa inte det!TUNGA BUSSLIGAN JANUARI-JUNI 2016FabrikatAntalAndel(Andel 2015)Volvo
19046,7(42,9)
Mercedes-Benz8320,4(16,0)
Kässbohrer-Setra358,6(6,6)
VDL286,9(2,7)
Scania266,4(14,3)
MAN204,9(8,1)
Neoplan71,7(1,0)
Temsa61,5(0,3)
BYD51,2(0,2)
Ekova Electric20,5(–)
AMT-Kutno10,2(0,1)
MANLion´s Coach L10,2(–)
Higer Scania Touring HD10,2(–)
Irizar10,4(0,3)
Unvi Urbid10,2(–)
Källa: Bil SwedenFOTNOT.
Andel 2015 anger fabrikatets totala marknadsandel 2015. Fabrikat som ännu inte fått några nya bussar registrerade i år syns inte i Tunga Bussligan 2016.