Som nämnts tidigare på Rt-forum så kommer det att behövas 4 200 nya bussförare de kommande tre åren. Detta beror på av att många av dagens bussförare är farligt nära pensionsåldern men också för att kollektivtrafiken fortsätter att växa. Ändå händer det att bussföretagen erbjuds personal som genom Arbetsförmedlingen utbildats till bussförare – men trots det inte är anställningsbara.
– Vi måste kvalitetssäkra utbildningen, det får inte vara så att de som vi får tilldelade kan inte köra buss! Hur det går till förstår vi inte, men så är det, de har gått utbildningar till bussförare hos Arbetsförmedlingen men kan alltså inte köra buss. De kan ofta inte språket och de kan inte sådant som livräddning, så kan vi inte ha det, säger
, HR-dirktör, Keolis i Sverige AB.
– Ja det finns bristande kompetens bland personer som utbildats till bussförare, och det är natrurligtvis inte bra. Bara att kunna köra en buss räcker inte, det krävs dessutom mer för den som ska köra turist- och beställningstrafik, där ställs stora krav på social kompetens och servicekänsla liksom goda kunskaper i svenska språket, det är en utmaning att ta tag i, säger
, Branschutvecklare, utbildning och arbetsmarknad, Sveriges Bussföretag.