23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Elbussarorder till Luxemburg

Volvo har fått en order på fyra elbussar från bussoperatören Salez-Lentz i Luxemburg – Bussarna kommer att gå i trafik i staden Differdange.

Sales-Lentz är en av de största bussoperatörerna i Luxemburg och en föregångare när det gäller introduktion av alternativ drivteknik. Redan 2009 köpte företaget, som första operatör i Europa, hybridbussar från Volvo. Idag har Sales-Lentz 24 st Volvo hybrider och 12 st Volvo Electric Hybrid i sin fordonsflotta.





Med köpet av fyra helt eldrivna Volvo 7900 Electric tar Sales-Lentz nu ytterligare ett steg i elektrifieringen av busstrafiken. De eldrivna bussarna kommer att gå i trafik i staden Differdange i sydvästra Luxemburg.Elbussarna säljs i form av en komplett, nyckelfärdig lösning, där Volvo tar hand om allt underhåll av både fordon och batterier för en fast månatlig kostnad. Trafikstarten är planerad till andra kvartalet 2017.





– Med den nya, effektiva teknik som Volvo utvecklat stöder Sales-Lentz Differdanges ambition att åstadkomma en hållbar förändring av persontrafiken och förbättra livsmiljön för sina invånare. Förändring är grunden för framsteg, säger Sales-Lentz vd

Wolfgang Schroeder

.





– Vi arbetar sedan många år med att genomföra en ambitiös plan för att göra vår stad hållbar. Planen kallas Differdangechange och innebär att vi går igenom effektiviteten i alla stadens aktiviteter. Det gäller speciellt kollektivtrafiken – Diffbus. Vi är stolta över att vår stadsbusstrafik nu får en fortsättning i ett banbrytande system och att vi tillsammans med övriga intressenter visar hur vi kan bevara vår levande stad och vår miljö, säger Differdanges borgmästare

Roberto Traversini

.





– Elektrifierade bussystem är ett kostnadseffektivt sätt att minska problem med dålig luftkvalitet och buller i städer. Emissionsfria, tysta bussar skapar också helt nya förutsättningar för stadsplanering, säger Volvo Bussars vd

Håkan Agnevall

.





Elbussarna kommer att snabbladdas vid ändstationerna genom så kallad opportunity charging, via strömavtagare på bussens tak. För att underlätta introduktionen av eldriven busstrafik i europeiska städer har Volvo tillsammans med flera andra tillverkare av bussar och infrastruktur kommit överens om ett öppet gränssnitt mellan elbussar och laddinfrastruktur.





FAKTA/Volvo 7900 Electric



o Helt eldriven, tvåaxlig, 12 meter lång stadsbuss med lågt golv och tre





dörröppningar.





o 80 procent lägre energiförbrukning än motsvarande dieselbuss.





o Tyst, avgasfri drift.





o Utrustad med elmotor och litium-jon- batterier.





o Batterierna laddas vid ändstationerna på tre till sex minuter*.





o Ljus och luftig interiör.





o Plats för 85 passagerare.





*Laddningstiden beror på topografi, belastning och klimatförhållanden.





OppCharge (Opportunity Charging)





o Öppet gränssnitt mellan laddstation och fordon.





o Laddningseffekt 150 alternativt 300 kW.





o Inverterad strömavtagare gör det möjligt att använda en kostnadseffektiv lösning





med låg vikt på bussens tak.





o Konduktiv laddning med strömavtagare, där kommunikationen mellan bussen och ladustationen sker via wifi.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094