23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Rt-forums seminarieval 19 oktober

Det är många seminarier som krockar på Persontrafik - Här är Rt-forums val för den som inte kan dela på sig utan måste välja under 19 oktober.
Framtidens biljett och visering är här!



Tid: 09.00-09.30 Lokal: E5



Under 2016 avslutas det gemensamma biljett- och betalprojektet som Samtrafiken drivit för att skapa gemensamma standarder. Snart finns möjligheten för branschens aktörer att kunna läsa och visera varandras biljetter. Har dagens olika biljettsystem spelat ut sin roll? Kan vi effektivisera systemen ytterligare i framtiden? Ett exempel på effektivare visering är Västerbotten, där de infört optiska läsare för mobilbiljetter. Ta del av deras erfarenheter nu och för framtiden.





Medverkande:

Kimiko Sörense

n, Samtrafiken och

Olof Sundelin

, Länstrafiken Västerbotten





Incitament – vad får det för effekter?

Tid: 09.30-10.00 Lokal: E4



Incitamentsavtal är ett kraftfullt styrmedel om det används på rätt sätt, men försöken med upphandlingsmodeller och avtal med incitament används inte så mycket i Sverige idag. Beror det på operatörerna, RKM eller helt enkelt avtalens utformning? Kanske måste avtalen utgå från helt andra förutsättningar och faktorer för att skapa värde för såväl operatören som RKM? Ta del av diskussion med exempel från bl a Tyskland och SLLs erfarenheter från E20-avtalen.





Medverkande:

Anders Wretstrand

, K2,

Henrik Dagnäs

, Nobina Sverige AB, och

Ragna Forslund

, SLL





Så här blev resultatet av kollektivtrafiklagen

Tid: 10.00-10.30 Lokal: E2



En ny kollektivtrafiklag började gälla 1 januari 2012. Hur blev resultatet? Ledamöter från Trafikutskottet har gjort en rapport som konstaterar att marknadsöppningen fick ett mycket begränsat genomslag och att lagen inte fungerat så som det var tänkt. Hur går vi nu vidare? Välkommen till en diskussion med politiker och branschorganisationer.





Medverkande:

Erik Ottoson

(M), Trafikutskottet,

Ulrika Frick

, Svensk Kollektivtrafiktrafik,

Jan Bosaeus

, Sveriges Bussföretag,

Crister Fritzon

, BTO,

Peter Norman

, Svenska Taxiförbundet samt

Karin Svensson Smith

(MP), Trafikutskottet.





Moderator: Peter Örn





Nya resenärsrättigheter - information och uppföljning

Tid: 11.00-11.30 Lokal: A3



Den nya lagen om stärkta resenärsrättigheter började gälla i april 2016. Vad har hänt sedan dess? Vad innebär det och hur har förändringarna påverkat kollektivtrafikaktörerna i Sverige?





Representanter för Konsumentverket berättar om den tillsyn man hittills gjort, vad som framkommit och råd och tips om hur man som trafikföretag lättare kan leva under lagen.



Svensk Kollektivtrafik presenterar en ny rapport om konsekvenser och utmaningar till följd av den nya rättighetslagen.





Medverkande:

Angelica Lillback

och

Sanna Jonsson

, Konsumentverket,

Mattias Andersson

, Svensk Kollektivtrafik, och

Mikael Persson

, Sveriges Bussföretag





Bättre anropsstyrd trafik

Tid: 12.00-12.30 Lokal: A3



Ja, det går att förbättra för resenärerna med anropsstyrd trafik- men man behöver jobba med integration och information. Västtrafik berättar om sitt hänvisningsprojekt där resenärer som ska göra en sjukresa med anropsstyrd trafiken hänvisas till den vanliga kollektivtrafiken i första hand – ett projekt som lyckosamt genomförts och minskat kostnaderna tack vare modern teknik som stöd. Hur kan man styra färdtjänst/sjukreseresenärer till denna resform?





Medverkande:

Ejert Seijboldt

, Svenska Taxiförbundet,

Conny Karlsson

, Kalmar, samt

Jonas Johansson

, Västtrafik





Årets branschdebatt – hur får vi bättre kollektivtrafik för pengarna?

Tid: 13.30-14.00 Lokal: E4



Ska vi lyckas öka antalet resenärer i kollektivtrafiken måste vi använda både samhällets pengar och företagens resurser kostnadseffektivt och klokt. Vilka verktyg tycker de olika aktörerna är viktiga för att få ut mer för pengarna? Välkommen till Persontrafiks stora debatt mellan branschens aktörer kring upphandlad kollektivtrafik och berör ämnen som ansvarsförhållande, samverkan och resenärskännedom.





Medverkande:

Gunnar Schön

, Transdev Sverige AB,

Jan Boseaus

, Nobina Sverige AB,

Lars Backström

, Västtrafik,

Maria Höglander

, Norrtåg och

Claudio Skubla

, Svenska Taxiförbundet.



Moderator: Peter Örn





Kommersiell trafik – hur lockar trafikföretagen resenärer utan skattesubventioner?

Tid: 14.00-14.30 Lokal: E2



Hur får vi inbitna bilister och sällanresenärer att välja kollektivtrafiken istället? Här kommer tips och erfarenheter från den kommersiella trafiken som varje dag måste hitta sina resenärer helt utan subventioner. Har regeringens marknadsöppning skapat nya möjligheter för trafikföretagen att locka med flexibel, kvalitativ och resenärsfokuserad trafik? Vad kan övriga branschen lära sig av detta för att nå nya resenärsgrupper?





Medverkande:

Johan Söör

, MTR och

Joakim Palmqvist

, Swebus AB.





Nya modeller för prissättning

Tid: 15.30-16.00 Lokal: E4



Ändrade res-och pendlingsmönster innebär behov av nya prissättningsmodeller inom kollektivtrafiken. På seminariet presenteras två helt skilda sätt att locka resenärer till kollektivtrafiken: skräddarsydda taxor efter betalningsvilja och enhetstaxemodellen. Båda varianterna har för- och nackdelar. Styr de till ökat resande? Leder de till en effektivare finansiering? Finns det andra nya modeller? Ta del av exempel från bl a kollektivtrafiken i Kalmar län och Trafikförvaltningen i Stockholms län.





Medverkande:

Kristoffer Tamsons

(M), SLL,

Torbjörn Eriksson

, Urbanet Analys, samt

Lars Isacsson

(S), Avesta kommun.



Moderator: Peter Örn





Trådlös laddning i Södertälje

Tid: 16.00-16.30 Lokal: E2



Intresset för elbussar ökar snabbt och för att trafiken ska kunna rulla måste även laddinfrastrukturen finnas på plats. Men vem ska finansiera och drifta allt i framtiden? På seminariet presenteras samarbetsprojektet Trådlös hållplatsladdning som Scania driver med stöd från Energimyndigheten. Partners i projektet är Vattenfall, SL, Södertälje kommun och KTH.





Medverkande:

Rutger Hörndahl

, Scania,

Maria Övergaard

, SLL, och

Susanna Hurtig

, Vattenfall.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094