Det finns ännu inga uppgifter om hur många som kommer att beröras i den svenska delen av Bombardier med totalt 1800 anställda varav merparten i Västerås. Men eftersom koncernledningen pekat ut just järnvägsdivisionen när det gäller neddragningar finns skäl att anta att det kommer att bli varsel även i Sverige. Den svenska delen av Bombardier tillverkar nämligen signalsystem, drivsystem och styrsystem för användning inom tunnelbanor och höghastighetståg.
Bombardier Transportation Sweden uppger dock att det inte går att säga på vilket sätt verksamheten i Sverige berörs av neddragningsprogrammet, men uppger att de fackliga representanterna informerats om läget.
Bombardier själva beskriver nedskärningarna som att det handlar om nästa steg i ett effektiviseringsprogram. Åtgärderna understöder företagets strävan att utöka sin förmåga till lönsamhetstillväxt och markerar dess fokus på förbättrad produktivitet, minskade kostnader och optimerad marknadsnärvaro för ökat värde för kunder och aktieägare, skriver Bombardier i ett pressmeddelande.
– Efter att vi framgångsrikt sänkt affärsrisken i vår verksamhet i fjol har vårt fokus nu skiftat till att skapa en tydlig strategi mot lönsam vinsttillväxt och kassagenerering. Med dagens åtgärder säkrar vi att vi får rätt kostnadsstruktur, bemanning och organisation för att konkurrera framgångsrikt framöver, uppger Bombardiers koncernchef
Alain Bellemarei en presskommuniké.
Ett viktigt inslag är att öka specialiseringen vid olika produktionsorter. Ett annat är att rationalisera administrativa och icke produktionsrelaterade funktioner. Totalt berörs 7 500 befattningar inom både Bombardier Transportation och Bombardier Aerospace, allt enligt koncernens pressmeddelande.