Det började svagt, tog sig med fart. Men nu har Tunga Bussligan sackat igen, årets oktober blev mindre än hälften av vad november 2015 hade att bjuda på när det gäller nyregistrerade bussar över 10 ton. 41 bussar under årets oktober är 59 procent sämre än de 100 bussar som noterades under oktober 2015.
Allra bäst i den tröga oktobermånaden gick det för
med 16 nyregistrerade tungviktare. Därefter en annan tysk,
Kässbohrer-Setramed 12 nya bussar och så turken
Temsamed 5 nya tungviktare.
och
Scanianoterade 4 nya bussar vardera, alla övriga bussfabrikat inklusive ledande Volvo kammade noll.
Det här innebär att MAN kör om VDL och hamnar på femte plats. Och Temsa tar sig förbi Solaris till ligans sjunde plats. Eftersom Volvo ligger lågt har dess marknadsandel dalat litet, men frågan är om ens Scania kan komma ifatt med två månader kvar. Det skiljer över 120 bussar mellan ligans två toppfabrikat.
Hur det går i november hoppas Rt-forum kunna redovisa 1 december, förutsatt att Transportstyrelsen får tummen ur och kan leverera sina rådata till Bil Sweden i rätt tid.
TUNGA BUSSLIGAN JANUARI-OKTOBER 2016FabrikatAntalAndel(Andel 2015)Volvo28735,3(42,9)Scania16420,1(16,0)Mercedes-Benz12515,4(14,3)Kässbohrer-Setra799,7(6,6)MAN556,8(8,1)VDL415,0(2,7)Temsa162,0(0,3)Solaris121,5(3,4)Neoplan91,1(1,0)Irizar70,9(0,3)Ekova Electric50,6(–)Iveco50,6(3,7)BYD50,6(0,2)AMZ-Kutno10,1(0,1)MAN Lion´s Coach L10,1(–)Higer Scania Touring HD10,1(–)Unvi Unbid10,1(–)
Källa: Bil Sweden
FOTNOT. Andel 2015 anger fabrikatets totala marknadsandel 2015. Fabrikat som ännu inte fått några nya bussar registrerade i år syns inte i Tunga Bussligan 2016.