I konkurrens med landsvägsbussen behöver även tågåkandet uppfattas som modernt och komfortabelt. Även stationerna Hackås, Fåker, Åsarna samt Orsa kommer att få de nya väderskydden.
– Våra nya väderskydd är bättre anpassade för Jämtländskt klimat än de traditionella efter landsvägen, då vi har en mindre öppning, säger
Peter Ekholm, vd Inlandsbanan.
Det är det tidigare projektet Snötåget som ligger till grund för nästa steg, det vill säga att ta tillbaka den allmänna kollektivtrafiken till järnvägen Inlandsbanan. Syftet med vinterns trafikprojekt är att påvisa behovet av modern persontrafik på järnväg genom inlandet.
– Ett viktigt uppdrag i projektet blir att ta fram kostnaden för att bedriva modern persontrafik på Inlandsbanan, säger Peter Ekholm
Årets vintertrafik startar 22 december och pågår fram till sommaren, och en nyhet är att trafiken utökas med möjligheter att pendla mellan Åsarna - Östersund samt Orsa – Mora.