23948sdkhjf

Nu kan kinesena se Sverige

Nu syns destinationen Sverige i Kinas största sök- och karttjänst - Detta kan ge många fler inkommande turister från jättelandet.
Visit Sweden, Visit Denmark, Visit Norway och Visit Finland har just inlett ett strategiskt samarbete med Baidu, Kinas största sök- och karttjänst. Syftet är att fylla Kinas största digitala karttjänst med vackra platser, sevärdheter och restauranger i Norden. Kinesiska besökare gör ofta en längre rundresa i flera av de nordiska länderna.

– Allt fler kineser upptäcker Sverige och hittills under 2016 har resandet hit ökat med drygt 25 procent. Med det här samarbetet intensifierar vi vår digitala satsning och Sverige kan ta en ännu större del av tillväxten för utlandsresor från Kina, säger Thomas Brühl på Visit Sweden.

Söktjänsten Baidu är Kinas motsvarighet till Google, och nu satsar man på att fylla sin kartapp på mobilen med tjänster för kinesiska turister på resa utomlands. Avtalet med de nordiska länderna är det första som Baidu Maps skriver med nationella turistorganisationer utanför Asien, och gäller från och med nu och under hela 2017.

500 miljoner kineser nås av Baidus digitala kartor. Med hjälp av samarbetet med de nordiska länderna kommer kinesiska resenärer att kunna söka mer detaljerad information om orter och upplevelser i Norden på sitt eget språk, upptäcka utvalda platser som är intressanta för kinesiska turister och få hjälp med enkla fraser på de nordiska språken.

Visit Sweden och Baidu ska också göra marknadsföringskampanjer för Sverige på Baidu Maps och Baidu Travel, som erbjuder inspiration, planeringsverktyg och bokning. En guide om Sverige på Baidu Travel har redan laddats ner 510000 gånger.

– Det är mycket roligt och strategiskt viktigt att göra den här typen av samarbeten. Med Baidus karttjänst kan vi nå en större räckvidd av kineser som är sugna på att resa och därmed öka medvetenheten om Sverige och Norden rejält, säger Kristina Ösund , tf vd på Visit Sweden.

Sedan 2015 har de nordiska nationella turistorganisationerna samarbetat med marknadsföring på den kinesiska marknaden under temat ”Beiou (Norden), fler överraskningar per kvadratmeter”, med stöd från Nordiska Ministerrådet. Mellan augusti och oktober gjorde man exempelvis en marknadsföringskampanj tillsammans med den stora sociala medieplattformen Sina Weibo. Materialet om Sverige, Danmark, Norge och Finland på mobiler och desktop fick 30 miljoner visningar.

Förra veckan avslutades en skandinavisk workshop i Beijing, Shanghai, Guangzhou och Hong Kong. 12 svenska turistföretag fick presentera sig för över 500 kinesiska representanter från researrangörer och resebyråer.

Fram till och med september 2016 har antalet övernattningar från Kina ökat med över 25 procent, eller 55 000 övernattningar. Antalet visumansökningar hos Sveriges ambassad i Beijing har också ökat kraftigt under året.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063