23948sdkhjf

Unik elbuss i Södertälje

Efter trådlös snabbladdning är buss 755 startklar för premiärturen från Astrabacken i Södertälje - Bussen är unik i Norden.
Ljudlöst och för passagerarna ett komfortabelt sått tar den sig fram längs stadens gator till Södertälje Syd och tillbaka. Nordens första induktionsladdade elhybridbuss är ett forskningsprojekt som kan leda till radikalt bättre miljö i våra städer med mindre utsläpp av farliga ämnen och mindre buller.

Forskningen finansieras av Energimyndigheten och i samarbetet ingår förutom forskarlaget vid KTH även Stockholms läns landsting, Södertälje kommun, Vattenfall samt busstillverkaren Scania. Projektet välsignades av miljöpartistisk miljöministern Karolina Skog i samband med presstationen av hybridbussen.

Bussen från Scania laddas trådlöst vid hållplatsen och tidsåtgången är blott sju minuter. Laddningen sker över en särskild laddplatta och designen är anpassad för att inte störa den befintliga stadsmiljön. Buss 755 klarar hela rundan på 10 kilomes på en laddning.

– Genom att testa den nya tekniken lägger vi en grund för fortsatt utveckling och vara en föregångsregion både i Sverige och världen, kommenterade Kristoffer Tamsons , trafiklandstingsrådet i Stockholms länsa landsting när han deltog i en paneldebatt om fortsatt stadsutveckling.

Enligt pressmeddelandet från Storstockholms lokaltrafik, SL, är elhybridbussen 70 procent effektivare än en konventionell fossil dieselbuss. För säkerhets skull är dock elhybriden även försedd med en mindre biodieselmotor i reserv.

Efter premiärturen dröjer det några veckor innan elhybridbussen sätts in i linjetrafik. Efter att ha provat verklighetens krav blir det så småningom en utvärdering.

TEXT ÅKE ROSENGREN
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062