Unga kan få köra längre

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Transportföretagen försöker driva på Europaparlamentets regelförändringsarbete när det gäller unga bussförare – Det finns hopp om att den så kallade 50-km-regeln kan försvinna, läs här!

Transportföretagen där Sveriges Bussföretag ingår har synat Europaparlamentents pågående översynsarbete i sömmarna: Det handlar om direktiv 2003/59/EG, som berör grundläggande behörighet och fortbildning för förare av vissa vägfordon för gods- och persontransporter.

Som direktivet nu är formulerat medför det stora negativa konsekvenser för den svenska bussbranschen. Redan nu är förarbristen stor, och de få ungdomar som utbildar sig till bussförare på gymnasiet – som är tillåtet sedan några år – får inte köra busslinjer som överskrider 50 km förrän de fyllt 21 år. Något som få busslinjer gör i de central- och sydeuropeiska EU-länderna men som är mycket förekommande i vårt nordliga glest befolkade land. Och det i sin tur gör det svårt för bussbolagen att anställa nyutbildade unga bussförare trots att de gärna skulle vilja göra det.

Sveriges Bussföretag hoppas nu kunna påverka Europaparlamentets arbete så att de justerar regelverket i rätt riktning med hjälp av att vända sig direkt till dem som arbetar med det i Bryssel. Bakom skrivelsen till Europaparlamentarikerna står Transportföretagens vd Mattias Dahl och Sveriges Bussföretags vice vd och branschchef Anna Grönlund som båda bedömer chanserna som goda att regelverket förändras så att 50-km för unga förare tas bort.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Swish - även för SL

Mångmiljonaffär för Svenska Neoplan

Vaktkameror hos SL

Plus

Strategier för framtidens kollektivtrafik

Torbjörn Eriksson, Sverigechef på norska analysföretaget Urbanet, kommer att medverka regelbundet i RT-Forum under 2018 - Det blir analyser på djupet som berör hela branschen, läs mer här!

5 snabba frågor…

...till Christer Ljungberg, vd Trivector som medverkar i Kollektivtrafik SYD 21 februari i Malmö för att tala om framtidens kollektivtrafik. Inte anmäld? Då är det hög tid att göra det nu!

Plus

Fler Iveco-bussar i Sveriges

Peder Jältborg, vd för Wetlandia och EA Verksta i Vetlanda, ska se till att bussarna från Iveco börjar rulla på svenska gator och vägar i betydligt större omfattning än vad som är fallet i dag, läs om hur det ska gå till här!

Nyhetsbrev

Höga betyg för sjukresor

Arkiv

Fler bussmiljönärer i Skövde

Plus

Billig biodiesel kan slå ut eldrift

Plus

Vetlanda samlade bussfolket

Plus

Maria Börjesson: ”Fördubblingsmålet kontraproduktivt”

Att sätta målet att fördubbla kollektivtrafiken är kontraproduktivt när det egentliga syftet är att minska biltrafiken – Det anser Maria Börjesson, professor på VTI som synat orsakerna till kollektivtrafikens skenande kostnadsökning. Läs hennes argumentation här!

Plus

Iskall tågprövning

Rail Tec Arsenal, RTA, är en enorm testanläggning för tåg och bussar i norra centrala Wien i Österrike. Nyligen testade tågtillverkaren Stadler sitt Smile-tåg som fick utstå fruktansvärda förhållanden i fråga om vind, köld och fukt, läs mer här!

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Branschen frågar politikerna

Kollektivtrafiken tillhör de branschen som är mest politiska av alla. Därför är det extra viktigt att få klart för sig vad de olika partierna står i frågor som kan vara helt avgörande för branschens framtid, läs deras svar här!

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

Nobina vinner i Danmark

Säkrare i bussen för barn

Nya riktlinjer ska ge säkrare bussresor för barn och unga – NTF och Sveriges Bussföretag har tillsammans tagit fram tips om hur det ska gå till, läs mer här!

Bussbolag vann mot Transportstyrelsen

Många bussbolag har nitats av Transportstyrelsen – Men nu har Byberg & Nordin Buss vunnit mot myndigheten gällande kör- och vilotidsreglerna, läs mer här!

Bergman tar över

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Klart med nya Upptåg

Meyer växlar upp

Miljonrekord för SJ

Plus

Basar Indexrådet

Siktar på bussförarjobbet

Plus

Klar bussförare

Sänd till en kollega

0.167