23948sdkhjf

Unga kan få köra längre

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Transportföretagen försöker driva på Europaparlamentets regelförändringsarbete när det gäller unga bussförare – Det finns hopp om att den så kallade 50-km-regeln kan försvinna, läs här!

Transportföretagen där Sveriges Bussföretag ingår har synat Europaparlamentents pågående översynsarbete i sömmarna: Det handlar om direktiv 2003/59/EG, som berör grundläggande behörighet och fortbildning för förare av vissa vägfordon för gods- och persontransporter.

Som direktivet nu är formulerat medför det stora negativa konsekvenser för den svenska bussbranschen. Redan nu är förarbristen stor, och de få ungdomar som utbildar sig till bussförare på gymnasiet – som är tillåtet sedan några år – får inte köra busslinjer som överskrider 50 km förrän de fyllt 21 år. Något som få busslinjer gör i de central- och sydeuropeiska EU-länderna men som är mycket förekommande i vårt nordliga glest befolkade land. Och det i sin tur gör det svårt för bussbolagen att anställa nyutbildade unga bussförare trots att de gärna skulle vilja göra det.

Sveriges Bussföretag hoppas nu kunna påverka Europaparlamentets arbete så att de justerar regelverket i rätt riktning med hjälp av att vända sig direkt till dem som arbetar med det i Bryssel. Bakom skrivelsen till Europaparlamentarikerna står Transportföretagens vd Mattias Dahl och Sveriges Bussföretags vice vd och branschchef Anna Grönlund som båda bedömer chanserna som goda att regelverket förändras så att 50-km för unga förare tas bort.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Odbacke vann uppsatstävling

Frida Odbacke vann pris för bästa examensarbete – priset på 60000 kronor delades ut på mässan Persontrafiks mingelyta tisdag 23 oktober.

Svenska BRT-system klena

Prisutdelning på Persontrafik

Prisutdelning i den uppsatstävling som vänder sig till studenter äger rum på Mingelytan 14:30 - missa inte denna festliga tillställning.

Kollektivtrafikens vattenvägarna

Vattenvägarna finns redan på många håll i Sverige – alla tycker det är trevligt att åka båt men det finns flera hinder på vägen att nå ekonomisk hållbarhet tyckte flera på seminariet om detta.

Bra rekryteringsträff på mässan

Många kom till den speciella rekryteringsträff för bristyrken inom kollektivtrafiken på mässan Persontrafik – branschens organisationer tog emot de intresserade besökarna.

Volvo Bussar sågar vätgas

Nyhetsbrev

Nytt styre för bussforskning

Stefan Magnusson, vd Nettbuss Sverige, blev omvald till styrelsens ordförande på dagens årsstämma i Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR.

Arkiv

Branschens nya styrelse

Sveriges bussföretag har valt ny styrelse på årsstämman som genomfördes under mässan Persontrafiks första dag 22 oktober – Gunnar Schön, Transdev, tar över som ordförande efter Magnus Åkerhielm som lämnade branschen i våras.

Bussen på undantag

Persontrafik är igång!

Volvo visar långfärdsbussarna

Kuren rullar själv

Öppning för biodrivmedel i EU

Nu ljusnar det litet när det gäller biodrivmedel – det tycks som om EU lyssnat på kritiken mot att sätta stopp för biodrivmedel som många i branschen kör på i dag.

Tågaffär värd 6 miljader

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

Ny Flixbus-linje till Landvetter

Satsning på bussförarutbildning

Plus

Första bränslecellståget i trafik

Världens första vätgasdrivna tåg går sedan en månad i trafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Boxtehude i delstaterna Niedersachsen och Bremen, norra Tyskland.

Plus

”Fusionen med Siemens enda alternativet”

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt. Enligt honom finns helt enkelt inget annat alternativ.

Plus

Bättre trygghet i kollektivtrafiken

Ny molnprodukt för kollektivtrafiken

Nu lanserar Hogia en ny molnprodukt som ska ge trafikföretagen en mer proaktiv störningshantering.

Rusning efter Interrail-kort

Effektivare halkbekämpning i sikte

Yigit till Taxi Stockholm

Nya elbussar till Ale

Optidev för Västtrafik

Många nya i Trafikutskottet

Sundås till Transportföretagen

1

Tre zoner i Västtrafik

LEAN – för kollektivtrafiken

Självkörande i Sjöbo

De ska testa ERTMS

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Sänd till en kollega

0.252