23948sdkhjf

Så ska bristen på bussförare tacklas

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Panelsamtal i Almedalen om hur fler unga ska lockas till bussföraryrket.

Det finns en rad åtgärder att ta till för att få människor att söka sig till bussföraryrket. Ändå händer det inte mycket, konstaterades under ett panelsamtal i Almedalen. ”Hur ska fler få lön den tjugofemte? Om bussförarbristen i Sverige”, var namnet på seminariet som arrangerades av Keolis.

Läs också: Keolis och Pilotfish ingår avtal

Cecilia Jerneheim, HR- och kommunikationsdirektör på Keolis, inledde samtalet med att konstatera att det på senare år skett en stor och tydlig förändring på arbetsmarknaden.

– Det är oerhört svårt att hitta bussförare. Jag erbjuder årligen 600 jobb, men har ingen att rekrytera, konstaterade hon.

Caj Louma, chef kompetensförsörjning, Sveriges Bussföretag, vittnade om samma utveckling.

– Bussföretagen har jättejobbigt att hitta personal och inom två år kommer problemet att växa markant. En åkare i södra Sverige beskrev det som att ”det enda jag kontrollerar nu är att de har puls”. Det är så det ser ut. Kravbilden är väldigt basal i dag.

Saknas 12 000 förare
Totalt beräknas det behövas uppåt 12 000 nya förare inom persontrafiksbranschen under 2018. Kommunals tredje vice ordförande, Lisa Bengtsson, var den första av paneldeltagarna att komma med förslag på konkreta åtgärder. Hon påpekade att det behöver skapas arbetsförhållanden som gör att unga människor frivilligt söker sig till yrket och lyfte sedan själv fram tre problemområden: Arbetsmiljön, otrygga anställningar och yrkesutveckling.

– Det viktigaste är arbetsmiljön. Det är inte många som söker sig till ett jobb som är så otryggt, menade Bengtsson.

Läs också: Kilström tar över i Keolis

Men ingen tog upp den kastade handsken.

– Det verkar bara vara jag som vill prata om det, men jag tror fortfarande att arbetsmiljö och arbetsvillkor är grundproblemet.

Hård kritik mot arbetsförmedlingen 
Övriga paneldeltagare ägnade en stor del av samtalet åt att diskutera strukturella hinder, byråkrati och inte minst Arbetsförmedlingens misslyckade upphandling av bussförarutbildning. Bara 180 nya bussförare utbildades 2017 och nyligen stoppade Arbetsförmedlingen utbildningen som erbjudits sedan den 1 augusti förra året. Anledningen är att den bedöms som undermålig.

– Men arbetsmarknadspolitiken kan inte vara huvudleverantör av arbetskraft. Det är utbildningssystemet som ska vara det. Hur vi attraherar arbetslösa att söka sig till det här yrket kan inte lösas via arbetsförmedlingen, betonade Anders Kessling, socialdemokratisk statssekreterare med ansvar för frågor om utrikesföddas etablering i samhället

Fler företagsutbildningar på gång
Keolis har i brist på hjälp från Arbetsförmedlingen skapat egna utbildningar. Den 12 veckor långa utbildningen kostar 45 000 kronor och garanterar jobb, men i nuläget finns det inget stöd eller bidrag att söka för den som vill gå utbildningen.

– Det är en bra investering, men alla har inte råd, konstaterade Cecilia Jerneheim.

Fler bussföretag överväger nu att lansera egna utbildningar.

– Vissa har inte kommit så långt, andra har kommit lite längre. Som det är nu måste företagen ta sakerna i egna händer. Jag har jobbat med de här frågorna i tio år och sett hur staten successivt puttat över kostnadsmassa till näringslivet, sa Caj Louma.

– Det handlar inte om att puffa över kostnader från den offentliga till det privata. Men det ligger i företagens intresse att chippa in och skynda på systemet, kontrade Anders Kessling.

Branschen positiv till utbildningsavdrag
Jessika Roswall, moderat ledamot i arbetsmarknadsutskottet, slog ett slag för utbildningsavdrag och fick stöd av Caj Louma.

– Det är vi för och för gärna en dialog om.

Cecilia Jerneheim konstaterade att en lösning på bussförarbristen också spelar roll för integrationen. Av alla anställda som rekryterades till Keolis under 2017 var 51 procent födda utanför Sveriges gränser.

– Språket är viktigt för att vi ska få det här att fungera, avslutade hon.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Glad påsk!

Rt-forum önskar alla läsare och annonsörer en riktigt glad påsk!

29 döda i bussolycka

Bussförare friades

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Depåköp i Malmö

Nyhetsbrev

Helena Lind lämnar Volvo Bussar

Arkiv

Nobina vann i Helsingfors

Flixbus i nytt samarbete

Billigare buss för Skellefteås barn

Spårvagnsdebut i Lund spikad

Årets minibuss prisad

Hyperloop för MTR

Elväg i Skåne med skena

Ett sydsvenskt konsortium ska testa en elväg i Skåne – en skena i vägen som bara leder el direkt under fordonet är modellen för Elväg Syd.

Nytt däck för elbussar

Färre trafikdödade under mars

Gotland får trådlös elväg

Den första trådlösa elvägen för bussar och lastbilar ska byggas på Gotland – på en del av sträckan mellan flygplatsen och centrala Visby.

Fick NTF:s hederspris

Vinst för Skellefteå buss

Kommunägda Skellefteå buss kan summera ett riktigt bra 2018 – ökat resande och en vinst på 2 000 000 kronor

Nya bussar i Ekerö

Stort engagemang på Busstorget

Årets upplaga av Busstorget samlade inte bara rekordmånga deltagare - det visades också stort engagemang för några av branschens nyckelfrågor som det stora rekryteringsbehovet.

Hopp om fler bussförare

Den svenska bussbranschen behöver rekrytera 7300 förare de närmaste tre åren – branschen hoppas på fler bussförare genom engagerade företag.

Ny Nordenchef

MTR satsar på klottersanering

Forskningsstipendium till Bhardwaj

Kroppskameror i Pågatågstrafiken

1

SL-kurer får solceller

Örebro biogasar

Eliasson till Handelskammaren

Ottosson lämnar SL

Rekordvinst för WSP

Hansson till Samtrans

Skjutning i spårvagn - tre döda

Löfgren till Infranord

Mellström slutar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.138