Unikt avtal gör det lättare för Öresundsresenärer

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Ett unikt avtal för Öresundsresenärer mellan Köpenhamn och Malmö gör tågtrafiken mellan städerna mer tillgänglig – Två länders städer allt närmare en enad storstadsregion.

24 augusti signerade regionstyrelsens ordförande Henrik Fritzon (S) Region Skåne och den danska transportministern Ole Birk Olesen (Danska Folketinget for Liberal Alliance) ett nytt samarbetsavtal som innebär att Skånetrafiken ges ett samlat ansvar som trafikbeställare för Öresundstågstrafiken mellan Malmö och Köpenhamn. Det nya avtalet innebär att tågtrafiken blir mera tillförlitlig och får bättre kapacitet,för Öresundsresenärerna.

Tågtrafiken över Öresund bedrivs nu i en samarbetsform som involverar många parter på både svensk och dansk sida. Skånetrafiken har avtal med Transdev som operatör av den svenska delen av trafiken och danska Transportministeriet har avtal med DSB om motsvarande på dansk sida. Fordonsunderhållet utförs för närvarande av DSB i ett särskilt underhållsavtal. Trafiken leds av två operatörers trafikkontor. Många aktörer har inneburit stora utmaningar i att prioritera brotrafiken som en helhet.

– Nu gör vi en offensiv satsning på Öresundstågstrafiken. Den ska bli mer pålitlig och turtätheten ska öka. Det är viktigt för att stärka integrationen i Greater Copenhagen, säger Henrik Fritzon (S), regionstyrelsens ordförande.

– Den danske regering har en klar ambition om, at brugen af udbud i jernbanetrafikken skal øges. Og denne aftale med Skånetrafiken er et vigtigt skridt i den retning. Fra svensk side er der stort fokus på at drive jernbanen bedre og billigere gennem udbud, og jeg er derfor glad for, at passagererne mellem København og Malmø kan nyde godt af Skånetrafikens ønske om at lade markedet levere den bedste kombination af god service og lav pris, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.

Genom att trafiken över Öresundsbron nu kan drivas i en sammanhållen verksamhet kommer även direkta samordningsvinster i trafikkvalitet och ekonomi att bli möjliga och som direkt gynnar resenärerna. Trafikavtalet träder i kraft omedelbart. Förändringarna kommer sedan att genomföras i huvudsak i två faser med full effekt från januari 2023.

- Avtalet är mycket glädjande för våra resenärer. Det kommer att bli en mycket mera tillförlitlig trafik, det blir enklare att ha kontakt med en aktör, det vill säga Skånetrafiken och dessutom utökar med en avgång till i timmen i vårt basutbud, säger Linus Eriksson, trafikdirektör, Skånetrafiken.

FAKTA/Förbättringar för resenärerna

  • I fas ett som startar redan i december 2020, ökar turtätheten med ett tåg i timmen i lågtrafik.

  • I fas två, som startar tidigast december 2022 får Öresundstågen en ansvarig part istället för tre inklusive underhållsdelen. Det innebär ett sammanhållet helhetsansvar med ökat fokus för resenärerna.

  • Avtalet som innebär att man avskiljer Kystbanan, att eventuella trafikstörningar på svenska eller danska sidan inte sprider sig över till respektive land. Vilket är ett problem idag.

  • Det blir tydligare mot kund med bara en aktör i Skånetrafiken att vända sig till.

  • Även uppföljning av avtalets efterlevnad blir tydligare.

  • I samband med det nya trafikavtalet görs även en upphandling av ny trafikoperatör av Öresundstågstrafiken. Avtalet kommer att träda ikraft samtidigt som Hässleholmsdepån tas i drift i december 2020. Det nya avtalet omfattar både trafik och underhåll vilket är en kvalitetssäkring jämfört med idag då detta är två separata avtal.

  • Upprustning av Öresundstågen pågår med cirka 20 tåg per år fram till och med 2022.



Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Fler måste ta på bussbältet

Användningen av bälte i buss behöver bli bättre – det visar nu även en studie som VTI har tagit fram på uppdrag av Transportstyrelsen.

Plus

Snålt och komfortabelt

InnoTrans samlade 160 000

Den stora mässan InnoTrans i Berlin samlade runt 160 000 fackbesökare som hade 3062 utställare att välja bland – nytt inslag i år var bussutställningen.

Självkörande i Sjöbo

Nyanlända missar bussförarjobben

FlixBus tokökar i Sverige

Nyhetsbrev

Plus

Voith utvecklar egna elbussar

Industriföretaget Voith har många kunder bland busstillverkare som framför allt köpt växellådor från dem – men nu har företaget satt ihop en helt egen helelektrisk konceptbuss för att visa upp eldriftens möjligheter för alla tänkbara kunder.

Arkiv
Plus

Franchising – ny modell för upphandling

En tänkbar framtida utveckling av anbud och upphandlingarna är att affärsmodellen och avtalen utgår från franchising – ett nytänkande som skulle kunna lyfta hela branschen enligt artikelförfattarnas analys.

Två spårvägschefer i Göteborg sparkas

Närtrafiks i landsbygden på försök

De ska testa ERTMS

370 fick bussbältesböter – i Norge

En omfattande razzia på 745 bussar med bussbälte har genomförts av norska polisen – 370 fick böter och nu är förhoppningen att fler ska bälta sig i de norska bussarna.

Volvo-buss prisad på IAA

Volvo Bussars nya långfärdsbuss vinner Sustainable Bus Award 2019 – en av flera priser som delades ut I samband med mässan IAA I Hannover.

Bergkvara vann miljardkontrakt i Uppland

Miljonregn till Stadsmiljöavtal

Trafikverket fördelar 825 miljoner kronor till cykel- och kollektivtrafik via 12 nya stadsmiljöavtal - avtalen ska borga för hållbart resande i framtiden men de har också kritiserats av bland andra bussbranschen.

Plus

Mercedes Citaro blev årets stadsbuss

Plus

EU-kritik mot Alstom-Siemens

Den planerade jättefusionen mellan Alstom och Siemens har stött på patrull i EU – men Alstoms vd Henri Poupart-Lafarge säger att planerna på ett samgående fortsätter som vanligt.

Hård kritik mot Trafikverket i ny bok

Johan Söör, tidigare vd för uppstickaren MTR Express, sågar Trafikverket i boken ”Nya spår på gammal räls”.

Elektriska ledbussar lockar

En helt nykonstruerad buss till Karlstadsbuss nya snabblinje väcker internationellt intresse – visas på mässan InnoTrans i Berlin

Världens första vätgaståg rullar

Utredning kan öppna för trygghetskameror

Det är inte enkelt att införa kameraövervakning i dag – nu ska en ny utredning se om det behövs göras undantag i lagen för trygghetskameror inom kollektivtrafiken.

Skellefteå buss ökade igen

Skellefteå buss ökar resandet i stadstrafiken för fjärde året i rad – även under den varma sommaren ökade resandet.

Ökat regionalt resande på järnvägen

Morgondagens teknik och trafik på Euro Bus Expo

På brittiska Euro Bus Expo, årets största bussmässa i Europa, är fokus inställt på morgondagens passagerartrafik.

Kempe ny vice vd i Nobina Sverige

Plus

Kristdemokraterna

Plus

Nya Moderaterna

Plus

Centerpartiet

Plus

Liberalerna

Plus

Sverigedemokraterna

Plus

Miljöpartiet

Plus

Socialdemokraterna

Plus

Vänsterpartiet

MP: ”Billigare för vissa vid lågtrafik”

Johansson till Transportstyrelsen

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Transportföretagen ändrar gränserna

Sänd till en kollega

0.165