23948sdkhjf

Fler gästnätter i Uppsala

Statistik från SCB visar på en stadig ökning av antalet kommersiella gästnätter i Uppsala kommun under 2018.

Allra bäst går det för Uppsalas hotell som visar en ökning med 8,5 procent mot föregående år vilket är den näst största relativa ökningen bland Sveriges 20 största hotellkommuner.

Under augusti 2018 minskade dock de kommersiella gästnätterna (hotell, stugby, vandrarhem och camping) i Uppsala kommun med 5,5 procent jämfört med motsvarande månad 2017. Totalt för perioden januari-augusti innebär det ändå en ökning med 3,3 procent, motsvarande cirka 14 300 gästnätter jämfört med samma period 2017. Den ackumulerade ökningen för hela riket under samma period var 3,9 procent jämfört med föregående år. Tyskland, Storbritannien, USA, Norge och Finland är de länder som fortsatt ligger i topp med flest övernattningar inom Uppsala Kommun, näst efter de nationella som är störst till antalet.

De marknadsundersökningar Destination Uppsala genomfört sedan april via företaget ResearchOne ger större insikt i vem besökaren är, varför de valt att komma hit och vad de gör när de är här. Den främsta besöksanledningen för svenska besökare är att hälsa på släkt och vänner, ofta med anknytning till universiteten, medan utländska besökare främst kommer till Uppsala för att se domkyrkan och slottet eller för sightseeing i allmänhet.

Intervjuunderlaget visar också att strax över 50 procent av Uppsalas besökare är här på dagsbesök, vilket betyder att de inte syns i inkvarteringsstatistiken från SCB, och dagsbesökarna är både nationella och utländska.

Underlaget visar att en stor del av våra utländska dagsbesökare har Stockholm som huvuddestination för sin resa och väljer att komma till Uppsala under cirka 4-8 timmar, andra är på rundresa i Sverige eller Norden där Uppsala är ett av stoppen längs vägen, säger Helena Bovin, marknadschef på Destination Uppsala.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094