23948sdkhjf

Arriva kör Pågatågen

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nu har det nya pågatågsavtalet rullat igång – det är Arriva som har helhetsasvaret för sydligaste Sveriges omfattande pendeltågstrafik.

En av Sveriges största tågaffärer har rullat igång. Den omfattar all drift och underhåll av totalt 99 pågatåg, underhåll av 58 pågatågsstationer och ansvar för ersättningstrafik vid akuta trafikstörningar. Allt för att Pågatågen ska få fler och nöjdare resenärer.

Nu har trafiken startat i det nya pågatågsavtalet. Trafikföretaget Arriva får helhetsansvaret för pågatågsresorna. Avtalet gäller åtta år framåt till och med 2026 och omfattar mer än fem miljarder kronor.

– Pågatågen stannar på 70 stationer i Skåne. Det betyder att de är en viktig förutsättning för hur vi väljer att bo och arbeta i Skåne. I det nya pågatågsavtalet har vi därför ställt höga krav på förbättringar för dig som reser. Det handlar till exempel om fler kundvärdar ombord. Tidigare har vi haft en per tåg. Nu kommer vi att ha en, två eller tre kundvärdar ombord, beroende på om tåget är kort eller långt, säger Linda Westman, affärschef för Pågatågen hos Skånetrafiken.

Pågatågsavtalet är ett incitamentsavtal som premierar trafikföretaget när resandet ökar och resenärerna blir nöjdare. Dessutom inkluderar avtalet ersättningstrafik vid akuta störningssituationer och underhåll av Skånes pågatågsstationer:

– Det nya kontraktet är mer omfattande än det tidigare. Det ställer större krav på oss med samordning av bland annat underhåll och ersättningstrafik vid störningar. Våra förberedelser har pågått i över ett år där vi bland annat har byggt upp en helt ny driftledning i Raus och implementerat en helt ny informationsplattform för tågpersonalen. Vi ökar även personaltätheten och ger dem förmågan att leverera bättre service till resenärerna, säger Mattias Wrangtorp affärsområdeschef Pågatågen på Arriva Sverige.

FAKTA/Litet om pågatågstrafiken

Antal tåg: 2019 kommer Pågatågen att ha 99 fordon.
Antal avgångar: Under 2019 kommer Pågatågen att köra cirka 12 900 avgångar per månad.
Antal resenärer: Varje vardag under hösten 2018 reste cirka 89 000 kunder med Pågatågen. Under 2018 har hitintills totalt 23 miljoner rest med Pågatågen
Punktlighet: Punktligheten ligger på cirka 89 procent 2018 och cirka 96 procent av avgångarna körs.
Kundnöjdhet: 8 av 10 pågatågsresenärer är nöjda och Pågatågens ombordspersonal får mycket höga betyg.
Antal stationer: I uppdraget ligger att Arriva ska underhålla Skånes 58 pågatågsstationer. Det är de stationer där endast Pågatågen stannar.

FAKTA/Arriva

En av Europas ledande operatörer inom kollektivtrafiken och den fjärde största i Sverige. Cirka 170 miljoner resenärer färdas årligen med något av bolagets fordon. Tptalt finns 3 400 medarbetare, 800 bussar, 140 tåg och 50 spårvagnar i Arriva Sverige som är en del i Arrivkoncernen som i sin tur ägs av Deutsche Bahn. DB grundades 1994 och har sitt huvudkontor i Berlin. Man har verksamhet inom logistik- och transportsektorn och är 291 000 medarbetare i 130 länder.

Håll dig uppdaterad med RT-Forum
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Eneroth återinviger Västerdalsbanan

Fler platser på Östgötapendeln

"Fler trafikpoliser behövs"

I en ny rapport utgiven av Transportföretagen konstateras flera brister i tillsynen och kontroller av vägtransporter – trafikpoliserna är för få vilket bland annat leder till en osund konkurrenssituation.

Arbetsförmedlingen på Bussförar-SM

Arbetsförmedlingen satsar stort på Bussförar-SM och kommer att vara på plats när finalen körs på Gillingebanan 9 september – Kristina Bolin ser fram emot att få vara ute på banan igen.

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

Nyhetsbrev

50 Solaris-bussar till Gävle

Arkiv

Ale får fler elbussar

Tio nya elbussar i Borås

19 augusti börjar Västtrafik köra elbussar i Borås - det är totalt tio bussar på linje 2 som kommer att ge boråsarna en tystare och mer miljövänlig resa i kollektivtrafiken.

Transdev satsar på Bussförar-SM

Finalen i Bussförar-SM närmar sig, 9 september körs den på Gillingebanan norr om Stockholm – Transdev är en av tävlingens partners i år liksom tidigare år.

Raukas vice vd i SJ

Osäkert om viten fungerar

Det är oklart om viten fungerar som piska för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet, mycket på grund av bristande dokumentation – det framgår av forskning vid VTI.

Nya svängar för kollektivtrafiken

I början av juni förvärvade elfordonsutvecklaren Nevs det engelska hjulmotorföretaget Protean Electric – som har en revolutionerande svängig hjulteknik för den modernaste kollektivtrafiken.

Cabonline skriver ner

Piteå får vänta på elbussarna

Svårt mäta trötthet

Att trötthet hos förare utgör en stor fara är väl känt sedan länge, snark är lika farligt som knark bruka det heta – men att mäta trötthet är en tuff utmaning för forskarna på VTI..

Utförsbacke för transportsektorn

”Utredning om biljettsystem onödig”

NNR vill slopa elskatten på elbussarna

Näringslivets Regelnämnd, NNR, tar upp elskatten som elbussarna måste betala men de eldrivna tågen slipper - släpp elskatten för elbussarna, kräver NNR.

Wennerström utreder nationellt biljettsystem

Ett biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige – det utlovades i Januariavtalet, nu ska Samtrafikens Gerhard Wennerström utreda hur det ska gå till.

Lindahl till Infranord

Bussförar-SM – finalen närmar sig!

Striden om Jämtland är över

Länstrafiken får teckna avtal med norska Trønderbilene – det står klart efter en segdragen rättsprocess där en svensk konkurrent överklagat upphandlingen.

Litiumöverskott kan sänka batteripriset

Scania klimatstrejkar

Skånetrafiken ber om ursäkt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.155